Regeringen vil med nyt udspil skrue bissen på overfor tech-giganter
»Vi skal som samfund sætte rammerne for de digitale platforme,« siger erhvervsminister Simon Kollerup (S), der sammen med regeringen offentliggjorde et nyt udspil søndag.
Med et nyt udspil om at stramme kravene til tech-giganter vil regeringen prøve at sikre mere retfærdig konkurrence og bedre forbrugerbeskyttelse.
Udspillet blev sammen med et tilsvarende udspil om sociale medier offentliggjort søndag af Erhvervsministeriet, og med ”tech-giganter” menes eksempelvis handelssider som Amazon og Wish.com, fremgår det.
»Vi skal som samfund sætte rammerne for de digitale platforme, der har fået en så stor indflydelse i samfundet. Vi danner fællesskaber på sociale medier, vi køber mad, rejser og tøj online, og danske virksomheder skaber markeder med blot et enkelt klik. Det er alt sammen en udvikling, som er god for samfundet og for Danmark. Men der er også mange skyggesider ved platformenes forretningsmodeller, der bl.a. gemmer og udnytter vores data for at generere salg og trafik,« siger erhvervsminister Simon Kollerup (S) i meddelelsen og tilføjer:
»Regeringen lægger derfor i dag op til at passe bedre på vores børn online, og sikre forbrugere og ikke mindst vores virksomheder retfærdige og ordentlige vilkår, når de samarbejder med platformene. Det her er ikke tænkt som en løsning på alt, men det er første skridt på vejen mod et mere sikkert digitalt liv.«
Udspillet om tech-giganter nævner 22 initiativer, som første og fremmest dækker over, at der nedsættes en ekstern ekspertgruppe, som skal hjælpe regeringen med at håndtere problemstillinger forbundet med tech-giganterne. Derudover nedsættes der en såkaldt tværministeriel taskforce, der skal være med til at sikre den politiske linje overfor de store firmaer.
Desuden rummer udspillet punkter som eksempelvis skærpede krav til tech-giganternes markedsadfærd, en undersøgelse af udvidet kontrol af konkurrenceskadelige fusioner, undersøgelser af skrappere krav til gennemsigtighed, støtte til EU-regler for brug af kunstig intelligens og ændring af bøder ved overtrædelse af markedsføringsloven.
Regeringens udspil møder glæde fra SMVdanmark, hvor adm. direktør Jakob Brandt, der repræsenterer 18.000 små- og mellemstore virksomheder i Danmark, særligt hæfter sig ved, at regeringen vil forsøge at tage hånd om eksempelvis internetgiganten Amazon.
»Det er meget glædeligt, at regeringen er opmærksom på, at en så gigantisk spiller som Amazon kan være en kæmpe trussel mod små danske detailbutikker og det lokale butiksliv i især mindre byer,« siger han i en pressemeddelelse.