Erhverv

Klagestrøm over elsælgere fortsætter trods politianmeldelser

Susan Bramming fra Herning, Jens Kvorning fra København og Per Lorentzen fra Vojens blev alle tre narret til at skifte elselskab af smarte telefonsælgere. Klagerne vælter ind hos Forbrugerombudsmanden, og de etablerede selskaber har for længst fået nok af de nye konkurrenter, der ser stort på politianmeldelser og myndighedernes sanktioner. »Det er helt uden konsekvenser at snyde på denne måde,« siger direktøren i et stort elselskab.

Susan Bramming, der driver frisørsalon uden for Herning, blev narret til at skifte elselskab. Foto: Liv Møller Kastrup

Selv om Forbrugerombudsmanden har stort fokus på at rydde op i elbranchen og har uddelt bøder og politianmeldt flere selskaber, fortsætter de tvivlsomme salgsmetoder ufortrødent. Nye selskaber bliver oprettet, og strømmen af forbrugerklager over lidt for smarte sælgere er fortsat stor.

I løbet af 2020 modtog Forbrugerombudsmanden 732 klager over elselskaber, og en ny opgørelse viser, at klagestrømmen fortsætter: Frem til den 12. august 2021 er der kommet yderligere 400 nye klager fra folk, som er blevet kontaktet uanmodet, vildledt eller narret til at skifte selskab. ..

Læs også