Erhverv

Molslinjen skruer op for gebyrerne

Som billist ombord på Molslinjen skal man nu betale et gebyr for at have en cykelanhænger eller en tagboks på bilen. FDM kritiserer det og kalder det en skjult prisstigning.

Artiklens øverste billede
Nu koster det ekstra at have en cykelanhænger eller en tagboks på bilen. Også selvom bilen stadig holder sig indenfor højde- og længdekravene. Foto: Jens Hartmann Schmidt

Siden juli har bilister måttet betale et ekstra gebyr for at have en cykelanhænger bagpå eller en tagboks på taget, når de er trillet ombord på Molslinjen.

Gebyret er 100 kr. for en cykelanhænger og 75 kr. for en tagboks. Det betyder, at den billigste billet bliver 33 pct. dyrere med en cykelanhænger bagpå. Også selvom bilen stadig holder sig indenfor de tilladte mål.

Det er urimeligt, mener FDM, der er en forening, der varetager bilisternes interesser.

»Det er helt i orden at lægge gebyrer på billetten, hvis bilisterne fylder mere, men de nuværende gebyrer, som Molslinjen er gået ganske stille med, har vi svært ved at se som andet end en skjult prisstigning,« siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, i en pressemeddelelse.

Molslinjen forklarer de nye gebyrer med, at de ønsker i højere grad at kunne forudsige, hvor meget en bil fylder, for på den måde at kunne ”pakke” færgen bedst muligt.

»Vi synes kun, det er fair, at de biler, der fylder mere, også betaler mere,« siger Jesper Maack, kommunikationschef hos Molslinjen, til FDM.

Ifølge Jesper Maack har Molslinjen i dag ikke mulighed for at måle, hvorvidt bilerne med tagboks eller cykelanhænger holder sig indenfor længde- og højdekravene. Derfor vil der være nogen, der kommer til at betale ekstra, selvom de ikke fylder mere, end de må.

Molslinjen sejler mellem Sjællands Odde og Aarhus eller Ebeltoft. I 2019 havde selskabet over 1,3 mio. personbiler med over Kattegat. På trods af fremgang i januar og februar 2020 ramte covid-19 Molslinjen hårdt, og selskabet endte med at have knap 1 mio. personbiler med passagerer med i 2020.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.