Erhverv

Molslinjen skruer op for gebyrerne

Som billist ombord på Molslinjen skal man nu betale et gebyr for at have en cykelanhænger eller en tagboks på bilen. FDM kritiserer det og kalder det en skjult prisstigning.

Nu koster det ekstra at have en cykelanhænger eller en tagboks på bilen. Også selvom bilen stadig holder sig indenfor højde- og længdekravene. Foto: Jens Hartmann Schmidt

Siden juli har bilister måttet betale et ekstra gebyr for at have en cykelanhænger bagpå eller en tagboks på taget, når de er trillet ombord på Molslinjen.

Gebyret er 100 kr. for en cykelanhænger og 75 kr. for en tagboks. Det betyder, at den billigste billet bliver 33 pct. dyrere med en cykelanhænger bagpå. Også selvom bilen stadig holder sig indenfor de tilladte mål.

Det er urimeligt, mener FDM, der er en forening, der varetager bilisternes interesser.

»Det er helt i orden at lægge gebyrer på billetten, hvis bilisterne fylder mere, men de nuværende gebyrer, som Molslinjen er gået ganske stille med, har vi svært ved at se som andet end en skjult prisstigning,« siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, i en pressemeddelelse.

Molslinjen forklarer de nye gebyrer med, at de ønsker i højere grad at kunne forudsige, hvor meget en bil fylder, for på den måde at kunne ”pakke” færgen bedst muligt.

»Vi synes kun, det er fair, at de biler, der fylder mere, også betaler mere,« siger Jesper Maack, kommunikationschef hos Molslinjen, til FDM.

Ifølge Jesper Maack har Molslinjen i dag ikke mulighed for at måle, hvorvidt bilerne med tagboks eller cykelanhænger holder sig indenfor længde- og højdekravene. Derfor vil der være nogen, der kommer til at betale ekstra, selvom de ikke fylder mere, end de må.

Molslinjen sejler mellem Sjællands Odde og Aarhus eller Ebeltoft. I 2019 havde selskabet over 1,3 mio. personbiler med over Kattegat. På trods af fremgang i januar og februar 2020 ramte covid-19 Molslinjen hårdt, og selskabet endte med at have knap 1 mio. personbiler med passagerer med i 2020.

Læs også
Top job