Erhverv

Hypercar skal redde økonomien i den hurtigste Le Mans-klasse

En ny klasse skal redde det hurtigste Le Mans har at byde på, som har mistet teams de seneste år grundet økonomi.

Artiklens øverste billede
Toyota stiller til start med deres hybriddrevne Hypercar TS050 (Photo by JEAN-FRANCOIS MONIER / AFP)

Verdens længste motorsportsløb 24-timers Le Mans starter i dag, og det er med en helt ny klasse af racerbiler. De hurtige LMP1-racere er i år udskiftet med den nye Hypercar-klasse. Gennem de seneste ti år har færre og færre hold valgt at stille op grundet økonomiske årsager, og det skal den nye klasse rode bod på.

Det skriver TV2 Sport.

Sidste år valgte kun tre teams at stille op i den hurtigste Le Mans-klasse, der har været domineret af japanske Toyota siden Audi trak sig fra sporten i 2016. Ifølge Reuters, fordi bilfabrikanten ville fokusere mere på elektrisk drevne biler efter Volkswagen-koncernens Diesel-gate skandale, som kostede koncernen milliardstore bøder i flere lande.

Den nye topklasse Hypercar skal sikre, at det er mere rentabelt for holdene at stille til start. Nye regler betyder, at det bliver billigere at deltage, da bilfabrikanterne nu kan stille tilpassede gadebiler til start. Førhen skulle det være prototype-biler. Det betyder, at bilfabrikanterne med en Le Mans-deltagelse kan øge salget af biler til private, hvis man som Le Mans-seer bliver inspireret under løbet.

Ligeledes er der fjernet en række regler og regulativer om bilernes design og vægt, som tidligere har været dyre udgiftsposter for holdene, ligesom at Hypercar-bilen også kan stilles til start i den amerikanske IMSA-serie.

De nye regler ser ud til at have fanget flere etablerede bilfabrikanters interesse. Allerede fra næste år stiller den franske bilfabrikant Peugeot til start med danske Kevin Magnussen som en af holdets kørere. De var sidst at finde på startgridden i 2011. Ifølge TV2 Sport har også Audi, Porsche og Ferrari meldt deres ankomst til serien i 2023.

Le Mans starter kl. 16 i dag med tre teams og fem biler i den nye Hypercar-klasse. Jan og Kevin Magnussen stiller til start i den næstbedste klasse i en bil, som hovedsageligt er sponsoreret af kødgrossisten og ejendomsinvestoren John Sashi Nielsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.