Erhverv

Den svindelmistænkte bilforhandler Kenneth Falke har solgt og leaset klonede biler til kunder

Flere klonbiler er igennem tiden gået igennem den tidligere bilforhandler Kenneth Falkes forretninger. Selv skriver han i sin bog, at han ikke vidste noget om de stjålne køretøjer.

Artiklens øverste billede
Kenneth Falke blev landskendt, da han i 2019 på en auktion solgte 41 specialbiler, herunder denne Porsche Gemballa. Arkivfoto.

I foråret 2020 blev han idømt en fængselsdom på to år og tre måneder for ulovlig våbenbesiddelse af en pistol og fund af narko.

Før det var Kenneth Falke Theil indehaver af flere bilforretninger og leasingselskaber og det trak overskrifter landet over, da han i oktober 2019 på en auktion solgte 41 sjældne specialbiler, som indbragte ham et pænt millionbeløb.

I bogen ’Falke Biler - fra fabriksarbejder til multimillionær til straffefange på tre år’, som Kenneth Falke Theil har skrevet fra fængslet, fortæller han sin version af historien om, hvordan han fik stablet sit forretningsimperium på benene, og hvordan det efterfølgende ramlede sammen i konkurser på stribe.

I bogen beretter Kenneth Falke også om det tiltagende problem med klonede biler i Danmark. Herunder også hvordan hans selskaber selv har solgt og leaset klonede biler ud til sine kunder, ifølge Kenneth Falke dog uden han selv vidste det. Ifølge hans beretning har politiet nemlig fundet 58 klonbiler, som har været igennem Kenneth Falkes forretning, som i alt har håndteret ca. 700 biler.

»Hvis jeg ikke var gået konkurs med bilforretningen, så ville et fund af den størrelse til enhver tid have kunnet vælte forretningen,« skriver Kenneth Falke i sin bog.

Han afviser selv blankt, at han skulle have haft kendskab til bilernes sande identitet, og han ærgrer sig over de mange klonede biler. Han anfører dog, at han igennem tiden er blevet tilbudt klonede biler.

»Jeg ville da lyve, hvis jeg påstod, at jeg aldrig var blevet tilbudt en klonbil, og at jeg ikke også har været fristet i mange situationer til at sige ja og derved tjene ekstra godt på bilen,« skriver han i bogen.

Finans og Leasing, der repræsenterer danske leasingvirksomheder, anslår, at der lige nu kører 50.000 klonede biler rundt på de danske veje. Kenneth Falke mener i sin bog at vide, at godt 20 pct. af alle brugte premium- og luksusbiler i Danmark er klonede.

Også oprydningen i Scanleasing-konkursen har vist sig at byde på overraskelser i form af klonbiler.

Forza Leasing har tilbudt at køre en auktion over de mange efterladte biler i konkursboet, og det er i klargøringen af netop disse biler, at der indtil februar i år var blevet fundet to klonede af slagsen. De er blevet fundet ved elektronisk udlæsning af stelnummeret og krydstjekket med nummeret hugget ind i bilens chassis. Samtidig er laktykkelsen ved stelnummeret målt, da det er nærmest umuligt manuelt at male lige så tyndt, som bilens originale lak, efter stelnummeret er blevet ændret.

Et EU-retsforbehold gør, at danske myndigheder ikke kan krydstjekke bilernes stelnumre på tværs af landegrænser. Derfor kan en klonet bil være meldt stjålet i Tyskland eller et andet land, uden at myndighederne ved det herhjemme.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.