Hustru fik idéen: Stadil køber nyt børnetøjsbrand til Hummel
Hummel overtager fra årsskiftet det danske børnetøjsbrand Sometime Soon. Selskabet bag er en underskudsforretning.
Hummel har købt det danske børnetøjsbrand Sometime Soon og overtager virksomheden fra årsskiftet.
Dermed forstærker Hummel sit fokus på børnetøj, hvor Hummel Kids er stærkt positioneret. Christian Stadil har selv fire børn sammen med sin hustru, Alice Rosenkrantz Stadil, og det var netop fru Stadil, der sendte sin mand i retning af Sometime Soon.
»Alice har i flere år været helt vild med børnetøjsbrandet Sometime Soon, som nogle måske har lagt mærke til på hendes Instagram, og dette til en grad at hun foreslog, at Allan og jeg samt vores kollegaer i Hummel burde kigge på det ift. et nærmere samarbejde og evt. køb,« skriver Christian Stadil i et Facebook-opslag.
Sometime Soon blev etableret af Jacob og Cathrine Høilund i 2015. Virksomheden sælger »streetwear-inspireret« tøj til drenge i alderen 0-14 år.
Det fremgår ikke, hvad Hummel har betalt for Sometime Soon, men det har langtfra været en guldgrube for de to stiftere at sælge børnetøj. I den seneste årsrapport for regnskabsåret 2019/2020 fremgår det, at Jacob og Cathrine Høilunds selskab Generate har tabt egenkapitalen.
Jeg ser Hummel som det eneste og helt rigtige match til at føre Sometime Soon videre til næste niveau.
Mens bundlinjen lød på et underskud på 1,8 mio. kr., udviste selskabets balance pr. 30. juni 2020 en negativ egenkapital på 3,5 mio. kr. Resultatet bliver i årsrapportens ledelsesberetning betegnet som »utilfredsstillende«, men optimismen var intakt.
»Ledelsen forventer at kunne reetablere egenkapitalen i de kommende år via egen indtjening fra driften i selskabet,« lyder det i årsrapporten.
Tilsyneladende har brandet alligevel det nødvendige grundlag og potentiale til at arbejde videre med under Hummel.
Ifølge Hummels adm. direktør, Allan Vad Nielsen, er planen nu »at styrke den retning, der er lagt, og ikke mindst skalere den yderligere internationalt.«
»Vi har med de seneste opkøb af Newline og Halo vist, at vi er i stand til at vækste brands igennem vores platform og samtidig styrke deres brand position i markedet. Det samme vil vi gøre med Sometime Soon, hvor vi ser et stort potentiale og ikke mindst synergi med vores øvrige forretning,« udtaler Allan Vad Nielsen i en pressemeddelelse.
Den ene af stifterne, Cathrine Høilund, fortsætter i Sometime Soon og får titlen creative lead.
»Jeg ser Hummel som det eneste og helt rigtige match til at føre Sometime Soon videre til næste niveau, og jeg glæder mig til at få luft under vingerne på alle de mange spændende muligheder, vi ser sammen,« udtaler hun i en pressemeddelelse.
Hummel købte for godt halvandet år siden mærkerne Newline og Halo som en del af virksomhedens 2023-strategi. Ambitionen er at nå en omsætning på 2 mia. kr.
Nu får Hummel et nyt brand, der kan bidrage til vækstplanen.
»Vi tror alle, at vi kan gøre noget rigtig spændende med Sometime Soon,« skriver Christian Stadil.
»Vi glæder os utrolig meget, og det gør vores børn også.«