Erhverv

Sportsbrandet Eyda fik investeringer fra Jesper Buch og Mia Wagner: Nu er resultatet mangedoblet

Sportsbrandet Eyda fik investorerne Jesper Buch og Mia Wagner med ombord, da stifterne deltog i Løvens Hule. Nu leverer virksomheden stor vækst både i omsætningen og på bundlinjen.

Siden stifterne var med i "Løvens Hule" for et år siden, har Eyda mangedoblet både omsætningen og resultatet på bundlinjen. På billedet ses Mia Wagner, investor, Casper Jeppesen, medstifter og  adm. direktør, Mette Lyngholm, medstifter og kreativ direktør, Jesper Buch, investor.
Foto: Pressebillede

Den danske virksomhed Eyda designer og sælger sportstøj til kvinder. I regnskabsåret 20/21, som virksomheden netop har afsluttet, har selskabet leveret et overskud på 7,2 mio. kr. Det er mere end en tyvedobling af resultatet året før.

Da sjette sæson af tv-programmet ”Løvens Hule” løb over skærmen i begyndelsen af året, var Mette Lyngholm og Casper Jeppesen, der sammen har stiftet Eyda, blandt de håbefulde iværksættere. De fik stor ros af samtlige løver,og kunne gå derfra med investeringer fra både Jesper Buch og Mia Wagner, der hver købte 10 pct. for 300.000 kr.

Siden programmet blev optaget i august sidste år, er både omsætningen og resultatet vokset. I programmet sagde stifterne, at de forventede at kunne levere en omsætning på 9,5 mio. kr. i regnskabsåret 20/21. I stedet har de, ifølge dem selv, leveret en omsætning på 25 mio. kr. Året før var den cirka 3,5 mio. kr.

»Vi er nok så jyske, at vi har sat vores mål lidt lavere, end vi inderst inde håbede på. Vi er selvfølgelig superglade for denne her vækst, men det, der egentlig betyder mest for os, er, at vi kan se, at kunderne er glade for vores produkter og kommer tilbage,« siger Mette Lyngholm, kreativ direktør i Eyda.

Det har, ifølge Mette Lyngholm, givet brandet et boost at medvirke i et program som ”Løvens Hule”. Men særligt de kompetencer, Mia Wagner og Jesper Buch har kunnet bidrage med, har hjulpet virksomheden fremad.

Eyda
  • Selskabet blev stiftet i 2018 af Mette Lyngholm og Casper Jeppesen
  • Eyda designer og sælger selv sportstøjet, der bliver produceret i Kina
  • Brandets motto er »do what you can«, for at opfordre kvinder til at være aktive med de ressourcer, de har
  • Eydas kontor ligger i Ikast, hvor stifterne også er vokset op
  • Lageret er placeret i Herning

»Vi har fået et stærkt samarbejde med Mia og Jesper. De har jo også et stærkt hold bag sig, så de har kunne åbne nogle døre, som vi ikke selv har kunne åbne,« siger Mette Lyngholm.

Hvilke døre, der er tale om, vil medstifteren ikke uddybe. Men i marts tidligere i år blev Eydas produkter lanceret på det svenske marked, og ambitionerne for brandet er fortsat store.

»Jeg tror på, at vi stadig har masser af muligheder for at vokse både i Danmark og i Norden. Jeg holder vores forventninger til næste regnskabsår for mig selv lidt endnu, men vi tror på yderligere vækst,« siger Mette Lyngholm.

En stor del af Eydas markedsføring sker på de sociale medier. På Instagram har virksomheden næsten 37.000 følgere, og i både Danmark og Sverige har selskabet omkring 25-35 influencere, der fungerer som ambassadører ved at brande produkterne på deres egne platforme.

Læs også