Erhverv

Italienes regering vil redde superbiler fra benzin- og dieselsløjfning

EU-Kommissionen har i juli stillet forslag om at fjerne salget af benzin- og dieseldrevne biler helt i 2035.

Artiklens øverste billede
Ferrari har allerede leget med det elektriske i bl.a. motorsport, men også på landevejen har bilproducenten leveret en hybrid i form af Ferrari SF90 Stradale. Arkivfoto

De gispede nok lige en enkelt gang på Ferraris sagnomspundne hovedsæde i italienske Maranello, da EU-Kommissionen så sent som i juli stillede forslag om, at det fra 2035 ikke skal være at tilladt at sælge benzin- og dieseldrevne biler i EU.

Men nu kan det være, redningen er kommet for dem, der mener, at denne form for superbiler helst skal brøle skrigende lyde fra en velsmurt benzin- eller dieselmotor, når de suser over landevejene.

Den italienske regering har nemlig indledt snakke med EU om at sikre superbilsmærker som Ferrari og Lamborghini fra en eventuel lov mod fossile biler.

Det skriver Bloomberg.

Mediet har talt med Roberto Cingolani, der er minister for økologisk transition i den tidligere ECB-formand og nuværende italienske premierminister Mario Draghis regering.

»På det gigantiske bilmarked er det en niche, og der er igangværende diskussioner med EU-Kommissionen,« siger han ifølge Bloomberg med henvisning til, at diskussionen handler om, hvorvidt eventuelle regler bør gælde for superbilsmærker, der sælger langt mindre mængder af biler end de store bilfabrikker.

Ferraris regnskab viser, at superbilsfirmaet i 2020 solgte 9.119 biler, hvilket var omtrent 10 pct. lavere end året før. Hos Lamborghini blev der i 2020 solgt 7.430 superbiler mod 8.205 styk i 2019.

Til sammenligning solgte VW, der i øvrigt ejer Lamborghini, hele 9,3 mio. biler alene i 2020, mens der blev solgt knap 8,7 mio. Toyotaer.

Selvom mange nok sammenkæder superbiler med høje lyde og lugten af brændt brændstof, er tanken om el dog ikke helt fjern for f.eks. Ferrari, der allerede har hybridbilen SF90 Stradale på markedet, mens firmaet også annoncerede tidligere på året, at det i 2025 vil præsentere dets første rene elbil.

»Du kan være sikker på, at det vil blive alt det, du kan forestille dig, ingeniørerne og designerne på Maranello kan tænke sig frem til for sådan en milepæl i vores historie,« sagde Ferraris adm. direktør, John Elkmann, ifølge bilmediet Autocar, da planerne om bilen blev offentliggjort.

EU-Kommissionen fremlagde forslaget i juli, og der ligger udover den totale udelukkelse af salget af nye diesel- og benzindrevne biler i 2035 også et delmål, der siger, at udledningen fra biler, der kører på fossile brændstoffer, skal være reduceret med 55 pct. i 2030.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.