Erhverv

DAT går sammen med konkursramt rejsearrangør om nyt rejsebureau

I første omgang vil der særligt være fokus på destinationer i Egypten.

Jesper Rungholm, ejer og adm. direktør i flyselskabet DAT, er gået sammen med folk bag det konkursramte Atlantis Rejser om at stiftet et nyt rejsebureau. Arkivfoto: Casper Dalhoff

Danmark har fået sig et nyt rejseselskab.

Det er resultatet af et samarbejde mellem ejerkredsen bag det danske flyselskab DAT og folk bag den tidligere svenske rejsearrangør Atlantis Rejser, der gik konkurs først på året som konsekvens af covid-19’s indvirkning på rejsebranchen.

Den daglige direktør i det nye, danske Atlantis er Ibrahim Ramadan, der i 1994 etablerede det nu konkurslukkede Atlantis Rejser.

Forhenværende Atlantis Rejser var kendt for rejser til specielt Egypten. Og netop dette kendskab gør, at det atter er destinationer omkring Rødehavet, der i første omgang kommer på turisternes menukort. Senere vil andre dog komme til i bl.a. Europa.

»Med DAT vil Atlantis kunne tilbyde et spændende mix af de traditionelle og populære charterdestinationer og helt nye destinationer, som vi kan beflyve med rutefly. Mulighederne med denne konstellation er mange,« siger Ibrahim Ramadan.

Planen er altså, at det familieejede, danske flyselskab DAT, der hvert år flyver omtrent 1 mio. passagerer rundt i verden, kommer til at stå for det nye rejsebureaus flyaktiviteter.

Noget, der ifølge direktør i DAT Jesper Rungholm underbygger den allerede eksisterende forretning i flyselskabet, idet det giver muligheder for at udfylde huller i flyenes drift og derved undgå, at de står stille.

»DAT står allerede på en bred og solid platform med ben i flere dele af flybranchen, og rejsebranchen er endnu et ben for os. Ved at være med ved bordet kan vi hjælpe med risikostyringen, som er et vigtigt parameter for at få succes i denne branche,« siger DAT-direktøren og tilføjer:

»Vi er et mindre, dansk familieejet selskab i modsætning til de store, tunge spillere i branchen, som selvfølgelig også har deres fordele. Ved at være mindre, har vi nogle fordele i forhold til at være omstillingsparate, når det kræves.«

DAT og folket bag det tidligere Atlantis Rejser kommer til at dele ejerandelene af det nye selskab ligeligt mellem sig - 50/50. Hvor mange penge, der præcist er kastet efter projektet, vil de ikke oplyse, men der er dog tale om et millionbeløb.

Læs også