Erhverv

Øget brug af data skal få 60.000 danske hunde til at spise foder fra Vuffeli

Om to år spiser mindst 60.000 danske hunde Vuffeli-foder. Det mener stifterne bag fodervirksomheden, der bruger en specialdesignet algoritme til at skræddersy foderplaner til den enkelte hunds behov.

Mads Gleitze Smith og Christian Yding har sammen startet virksomheden Vuffeli, der med en specialdesignet algoritme tilbyder skræddersyede foderplaner til hunde. I løbet af de næste to år tror stifterne på, at Vuffeli vokser fra 8.000 til 60.000 abonnenter.
Foto: Pressefoto

En 3-årig puddelhund har et andet foderbehov end en labrador-hvalp. Og det betyder noget for hundens levetid og livskvalitet, om den får det rigtige foder. Derfor stiftede Mads Gleitze Smith og Christian Yding fodervirksomheden Vuffeli i 2018.

I dag får 8.000 Vuffeli-abonnenter hver måned leveret en foderblanding specielt udvalgt til at dække lige præcis deres hunds ernæringsbehov. Men stifterne tror på en voldsom vækst i løbet af de næste par år.

»Vi mener ikke, det er urealistisk, at vi kan få 60.000 medlemmer i Danmark indenfor to år. Det, tror vi endda, er lidt konservativt sat,« siger Christian Yding.

Vuffeli
  • Stiftet i 2018 af Mads Gleitze Smith og Christian Yding
  • Tilbyder specialdesignede foderplaner til hunde
  • Tilbyder i dag 15 forskellige foderblandinger
  • Foderblandingerne bliver produceret på en fabrik i Belgien
  • Prisen ligger på omkring 42-43 kr. pr. kg.

På nuværende tidspunkt får Vuffeli, ifølge stifterne, lidt mere end 1.000 nye medlemmer om måneden med en frafaldsprocent under 5. Så hvis målsætningen skal indfries, skal der skrues op for væksten, og her skal øget brug af data hjælpe.

Når man bestiller foder til sin hund hos Vuffeli, indtaster man bl.a. hvilken race hunden er, hvor gammel den er, hvad den vejer, og om den har nogen sundhedsudfordringer. Herefter udregner en specialdesignet algoritme, hvilken foderblanding hunden skal have og hvor meget.

»I takt med at vi får mere data, bliver vores algoritme mere præcis, og vi bliver endnu bedre til at hjælpe den specifikke hund,« siger Mads Gleitze Smith.

Vuffeli har endnu ikke haft et overskud, og ifølge stifterne, der hver ejer 34 pct. af virksomheden, ligger de sorte tal et stykke ude i fremtiden.

»Vi ønsker at reinvestere alt og på den måde prøve at rykke grænserne for, hvad der kan lade sig gøre på markedet for hundefoder. Både i forhold til det fysiske produkt og rent teknologisk,« siger Christian Yding.

I 2020 havde Vuffeli et underskud på 1,7 mio. kr. Den eksakte omsætning holder stifterne for sig selv, men de fortæller, at den er blevet firedoblet til et mindre tocifret millionbeløb i 2021.

I starten af året kom Henrik Lottrup med ombord som investor i Vuffeli. I 2000 var han med til at starte oversættervirksomheden Languagewire, som netop er blevet solgt til kapitalfonden Bridgepoint for et milliardbeløb, skriver Børsen. Ifølge Cvr-registeret ejer Lottrup 10-15 pct. af Vuffeli.

På sigt har Mads Gleitze Smith og Christian Yding også ambitioner om at rykke udover landets grænser. Men for nu koncentrerer de sig om de cirka 800.000 hunde, Dansk Hunderegister mener, der er i Danmark.

»Vi ved, at der er et virkelig stort potentiale, og vi er kun i gang med at varme op. Vi vil ikke være en eksklusiv løsning. Vi vil også være en løsning for hr. og fru Danmark,« siger Mads Gleitze Smith.

Under coronapandemien er endnu flere danskere blevet hundeejere. Ifølge tal fra Dansk Kennel Klub er antallet af årlige registreringer steget med ti pct. fra 2019 til 2020.

Læs også