Erhverv

EU-domstol: Spansk tapaskæde må ikke kalde sig Champanillo

EU-Domstolen har afgjort, at varemærkebeskyttelsen af ordet 'champagne' også henfører til andre tjenester end blot produkterne.

Artiklens øverste billede
Champagne er et beskyttet varemærke, og det gælder altså også andet end blot andre produkter, har EU-Domstolen afgjort.

En kontrovers mellem franske champagne-producenter og en spansk tapas-kæde er nu blevet afgjort i EU.

Den Europæiske Unions Domstol, også bare kaldt EU-Domstolen, har nemlig afgjort, at tapaskæden ikke må bruge ordet ’Champanillo’, spansk for ’lille champagne’ i markedsføring og på skilte.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Sagen var oprindeligt anlagt af en forening af franske champagne-producenter i retten i Barcelona, men blev afvist, da retten mente, at varemærkebeskyttelsen af champagne kun gjaldt produkter og ikke andre tjenester. Foreningen appellerede, og den spanske domstol sendte sagen til EU, som nu altså har givet de franske champagneproducenter medhold.

EU-Domstolen afgjorde, at beskyttelsen af ordet ’champagne’ netop også dækkede tjenester og var designet til at tilbyde en kvalitetsgaranti på baggrund af geografisk herkomst. I dette tilfælde Champagne-regionen i Frankrig.

Samtidig kan beskyttelsen forhindre tredjeparter, der søger at drage fordel af det omdømme, som champagne-varemærket måtte have erhvervet-

Fra EU-Domstolen blevet det samtidig fastslået, at hvis brugen af et navn skaber en tilstrækkelig klar og direkte sammenhæng i hovedet på en gennemsnitlig europæisk forbruger, der er »rimelig velinformeret og rimelig opmærksom og forsigtig,« så er det i strid med beskyttelsen.

Det er nu domstolen i Barcelona der skal foretage den definitive vurdering ud fra EU-domstolens afgørelse. Dermed kan Champanillo-tapaskæden, som udspringer fra Barcelona, være nødt til at ændre navn og logo.

Foreningen af champagne-producenter bestrider lige nu også en ny russisk lov, der tvinger udenlandske producenter til at tilføje ordende ’mousserende vin’ på deres flasker, mens russiske producenter kan bruge betegnelsen ’shampanskoye’ alene.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.