Erhverv

Joe Biden vil have amerikanerne til at køre elbiler - hæver skattefradraget og gør amerikanske elbiler billigere

Der skal flere elbiler på vejene, og de skal helst være samlet i USA under overenskomster for arbejderne. Demokraterne foreslår at hæve skattefradraget for elbiler for netop disse fabrikker.

General Motors producerer blandt andet elbilen Chrevrolet Volt, som ventes at få skåret en tredjedel af prisen med Demokraternes forslag. (AP Photo/Paul Sancya, File)

Demokraterne i USA har fredag foreslået, at der skal ske en udvidelse af skattefradrag for elbiler lavet af de store amerikanske elbilsproducenter. Forslaget inkluderer et betydeligt højere fradrag til køb af elbiler, der er samlet i USA, og er samlet under de amerikanske fagforeningernes faner. Det favoriserer i høj grad amerikanske bilmærker som General Motors, Ford og Chrysler, der får bedre konkurrencevilkår mod deres asiatiske konkurrenter, der ikke har overenskomstdækkede fabrikker.

Det skriver flere amerikanske medier.

Forslaget er en central del af præsident Joe Bidens mål om at sikre, at elbiler udgør mindst 50 pct. af det amerikanske bilsalg inden 2030, og samtidig sikre flere jobs på produktionslinjerne under amerikanske overenskomster.

Skattefradraget for en amerikansk elbil, samlet på en amerikansk overenskomstdækket produktionslinje vil fremover være på op imod imod 12.500 dollars pr. elbil, godt 79.000 kr. Tidligere var fradraget på 7.000 dollars pr. elbil, godt 44.000 kr., uanset om produktionslinjen var fagforeningsdækket.

Ifølge Demokraterne forbliver de ikke-overenskomstdækkede fabrikker på 7.000 dollars pr. elbil i skattefradrag.

Som reglerne er i dag, udfases dette skattefradrag, hvis elbilproducenterne sælger mere end 200.000 elbiler om året. En bedrift, som blandt andre Tesla og General Motors opfylder. Demokraterne vil fjerne denne regel, så forbrugerne stadig får skattefradraget, uanset hvor mange elbiler producenterne sælger.

Forslaget har vakt kritik fra Honda og Toyota, der har bilfabrikker i USA, men som ikke er dækket af en fagforening eller overenskomst. De to japanske bilfabrikanter mener, at Demokraterne diskriminerer dem og produktionslinjerne på baggrund af arbejdernes fagforeningsvalg, ligesom at de også mener, at de skaber unfair konkurrencevilkår.

De foreslåede skattefradrag vil vare i 10 år, og forbrugerne får lov til at trække værdien af fradraget fra salgsprisen af elbilen på købstidspunktet.

Teslas fabrikker er ligesom de asiatiske heller ikke overenskomstdækket, og de vil således heller ikke få gavn af de godt 4.500 dollars i yderligere skattefradrag pr. elbil, som Demokraterne foreslår.

Læs også