Erhverv

Lokalmedie trækker tilbud om betalt politikeromtale tilbage

Københavnermediet Migogkbh er landet i stormvejr på det sociale medie Twitter efter at have tilbudt omtale af kommunalpolitikere mod betaling.

I november er der kommunalvalg, og i København er kandidaterne blevet tilbudt spalteplads i et lokalt medie - mod betaling. Arkivfoto

Københavnermediet Migogkbh har i de seneste dage tilbudt kommunalpolitikere i København spalteplads til deres valgkampagner - hvis de altså lige betalte for det først.

Politikerne kunne vælge mellem tre forskellige pakker til henholdsvis 11.995 kroner, 7.495 kroner og 4.495 kroner. De dyreste pakker inkluderede blandt andet en artikel om kommunalpolitikeren og dennes valgprogram samt ”2 x 24 timers take-over på forsiden af Migogkbh”

Men nu trækker Migogkbh tilbuddet om den sponsorerede artikel tilbage, da tilbuddet er blevet misforstået, meddeler kommerciel direktør i mediet Peter Sindahl til fagmediet Journalisten.

»Der må ikke herske tvivl om, at vores journalister laver native indhold til Migogkbh. I dette tilfælde var der dog tale om sponsored content, hvor vi publicerer afsenders content i et annonceartikel-format, altså var det politikerne selv, der skulle producere den artikel, som er beskrevet i tilbuddet,« siger Peter Sindahl.

Peter Sindahl fra Migogkbh fastholder stadig over for Journalisten, at det øvrige indhold i de tre tilbud vil blive varedeklareret som betalt indhold.

Sagen kom først frem, da en kommunalvalgskandidat fra Enhedslisten beskrev tilbuddet fra Migogkbh på det sociale medie Twitter. Flere brugere var i kommentarsporet kritiske over for lokalmediet, der nu har valgt at droppe dele af tilbuddet.

Læs også