Erhverv

Elektrisk Rolls-Royce går på vingerne

Rolls-Royce har sendt et elektrisk fly på vingerne. Prøveflyvningen gik fint. Nu er kursen sat mod at levere eldrevne passagerfly.

"Spirit of Innovation" hedder elflyet, som skal sikre en grøn fremtid for en af verdens største producenter af flymotorer, Rolls- Royce.
Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce, som blandt andet producerer flymotorer, er i fuld gang med at omstille virksomheden til en grønnere fremtid.

Selskabet har netop gennemført den første prøveflyvning med 100 pct. el-drevne fly ”Spirit of Innovation”.

Flyet lettede fra en base tilhørende det britiske forsvarsministerium og var i luften i omkring 15 minutter. Ifølge Rolls-Royce blev flyet holdt på vingerne af det mest energitætte batteri, der nogensinde er udviklet til et fly.

Flyindustrien er under stort politisk pres for at nedbringe udledningen af drivhusgasser, og vejen til det kan både være flydende grønne brændstoffer og batterier.

Rolls-Royce’s klassiske flymotorer, der drives af fossilt brændstof, anvendes af både Airbus og Boeing og har – oplyser selskabet – været i luften i mere end 100 mio. timer.

Alligevel lovpriser Rolls-Royce’s topledelse det lille el-fly, som ganske vist kun har holdt sig på vingerne i et kvarter, men tydeligvis anses for at være en adgangsbillet til fremtiden.

»”Spirit of Innovations” første flyvning er en stor præstation for Rolls-Royce. Vi er fokuseret på at levere de teknologiske gennembrud, som skal sikre samfundet CO2-neutral transport i luften, på land og på havet og samtidig gribe de økonomiske muligheder, som omstillingen indebærer,« udtaler Warren East, adm. direktør for Rolls-Royce.

Selskabet betegner selv den succesfulde prøveflyvning som »et kæmpe skridt« i retning af en mere miljøvenlig fremtid for flyindustrien.

Ved det kommende klimatopmøde Cop26 vil Rolls-Royce forsøge at sætte verdensrekord ved at få det nye el-fly op på en hastighed af 480 km/t.

Der begynder også så småt at tegne sig kommercielle perspektiver for el-fly. Rolls-Royce samarbejder med flyselskabet Widerøe. Målet er levere et 100 pct. batteridrevet passagerfly, som Wideroe kan indsætte på indenrigsruter i 2026.

Læs også