Erhverv

Elektrisk Rolls-Royce går på vingerne

Rolls-Royce har sendt et elektrisk fly på vingerne. Prøveflyvningen gik fint. Nu er kursen sat mod at levere eldrevne passagerfly.

Artiklens øverste billede
"Spirit of Innovation" hedder elflyet, som skal sikre en grøn fremtid for en af verdens største producenter af flymotorer, Rolls- Royce. Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce, som blandt andet producerer flymotorer, er i fuld gang med at omstille virksomheden til en grønnere fremtid.

Selskabet har netop gennemført den første prøveflyvning med 100 pct. el-drevne fly ”Spirit of Innovation”.

Flyet lettede fra en base tilhørende det britiske forsvarsministerium og var i luften i omkring 15 minutter. Ifølge Rolls-Royce blev flyet holdt på vingerne af det mest energitætte batteri, der nogensinde er udviklet til et fly.

Flyindustrien er under stort politisk pres for at nedbringe udledningen af drivhusgasser, og vejen til det kan både være flydende grønne brændstoffer og batterier.

Rolls-Royce’s klassiske flymotorer, der drives af fossilt brændstof, anvendes af både Airbus og Boeing og har – oplyser selskabet – været i luften i mere end 100 mio. timer.

Alligevel lovpriser Rolls-Royce’s topledelse det lille el-fly, som ganske vist kun har holdt sig på vingerne i et kvarter, men tydeligvis anses for at være en adgangsbillet til fremtiden.

»”Spirit of Innovations” første flyvning er en stor præstation for Rolls-Royce. Vi er fokuseret på at levere de teknologiske gennembrud, som skal sikre samfundet CO2-neutral transport i luften, på land og på havet og samtidig gribe de økonomiske muligheder, som omstillingen indebærer,« udtaler Warren East, adm. direktør for Rolls-Royce.

Selskabet betegner selv den succesfulde prøveflyvning som »et kæmpe skridt« i retning af en mere miljøvenlig fremtid for flyindustrien.

Ved det kommende klimatopmøde Cop26 vil Rolls-Royce forsøge at sætte verdensrekord ved at få det nye el-fly op på en hastighed af 480 km/t.

Der begynder også så småt at tegne sig kommercielle perspektiver for el-fly. Rolls-Royce samarbejder med flyselskabet Widerøe. Målet er levere et 100 pct. batteridrevet passagerfly, som Wideroe kan indsætte på indenrigsruter i 2026.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.