Erhverv

EU-regler risikerer at skabe luftfartskrig mellem Asien og Europa

EU-regler om start- og landingstilladelser risikerer at skabe en luftfartskrig mellem Asien og Europa i det kommende vintertrafikprogram. Nu presser flere flyselskaber EU for at ændre reglerne.

Lufthansa er det europæiske flyselskab, der har flest afgange til Asien, og den tyske flygigant frygter, at det ultimativt kan være presset til at flyve til og fra Asien med tomme flysæder og med økonomisk tab. Kai Pfaffenbach/Reuters.

Der kan i værste fald være udsigt til en luftfartskrise mellem Asien og Europa i det kommende vintertrafikprogram, der løber fra 31. oktober 2021 til 26. marts 2022.

Baggrunden er en EU-beslutning om, at alle flyselskaber i denne periode skal udnytte 50 pct. af de tildelte slots (start- og landingstilladelser, red.) i de europæiske lufthavne for ikke at miste retten til dem i den næste fartplansperiode. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Før coronapandemien var reglen, at 80 pct. af de tildelte slots skulle bruges fra flyselskabernes side, men under pandemien og den globale nedlukning, hvor stort set hele flyindustrien stod så godt som stille, suspenderede EU den særlige regel om, at flyselskaberne mistede deres slots, hvis ikke de blev benyttet.

Er det en handelskrig? Det er bestemt kimen til en.

Peter Harbison, tidligere bestyrelsesformand for den Sydney-baserede konsulentvirksomhed, CAPA Centre for Aviation, til Reuters.

Det skete for at hjælpe den økonomisk trængte luftfartssektor.

I løbet af 2021 har flytrafikken dog flere steder i Europa bevæget sig gradvist tilbage til normalen. Finans har tidligere kunnet berette, at antallet af fly, som lander og letter fra Københavns Lufthavn, nu er nået op på 55 pct. af niveauet fra før coronakrisen.

På europæisk plan har flyselskaberne i juli fået 46 pct. af 2019-kapaciteten tilbage i produktion, mens tallet er 48 pct. i Nordamerika. Til gengæld halter den asiatiske flyindustri gevaldigt efter med blot 14 pct., viser tal fra International Air Transport Association (IATA).

Det får nu flere asiatiske flyselskaber til at være utilfredse med EU’s beslutning, da de asiatiske flyselskaber risikerer at miste attraktive slots i europæiske lufthavne.

Derfor vil luftfartsmyndighederne i Hongkong og Singapore stille de samme krav, når europæiske flyselskaber lander i deres respektive lufthavne, og det kan i sidste ende udløse en luftfartskrig mellem Asien og Europa.

»Er det en handelskrig? Det er bestemt kimen til en,« siger Peter Harbison, tidligere bestyrelsesformand for den Sydney-baserede konsulentvirksomhed, CAPA Centre for Aviation, til nyhedsbureauet.

Kravet fra de asiatiske luftfartsmyndigheder har allerede fået den tyske luftfartsgigant Lufthansa op af stolen. Lufthansa er det europæiske flyselskab med flest flyafgange til Asien, og selskabet frygter, at EU-reglerne ultimativt kan gøre skade på både klimaet og de enkelte flyselskaber, hvis de bliver tvunget til at flyve med tomme sæder på tværs af verden for at kunne beholde start- og landingstilladelser i lufthavnene. Samtidig vil det medføre flyselskabet et gevaldigt økonomisk tab.

Tidligere har særligt lavprisflyselskaber som Ryanair og Wizz Air presset på for, at EU igen hæver tærskelværdierne for udnyttelsen af slots, da det vil give de to selskaber gode muligheder for at erobre markedsandele fra selskaber, som endnu ikke er kommet op på samme høje kapacitetsniveau.

Også mange privatejede lufthavne har interesse i, at EU holder fast i en udnyttelsesgrad på 50 pct. eller højere. Det vil nemlig give en mulighed for at få flere sultne lavprisflyselskaber til at indsætte mere kapacitet, skriver luftfartsmediet Check-In.

Læs også