Erhverv

Klima-aktivister går i struben på bilproducenter: BMW og Mercedes-Benz sagsøges for ikke at leve op til klimakrav

Bilproducenterne BMW og Daimler, der producerer Mercedes-Benz, bliver sagsøgt af tyske klimaaktivister for at have for små ambitioner for deres co2-reduktion. Flere kan være på vej.

Sammen med BMW bliver producenten af Mercedes-Benz-biler, Daimler, sagsøgt af klimaktivister for at nægte at hæve deres klimakambitioner. Foto: Jens Høy

De tyske bilproducenter BMW og Daimler, som producerer Mercedes-Benz, bliver sagsøgt af tyske klimaaktivister for at nægte at stoppe al produktion af benzin- og dieselbiler inden 2030.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra organisationen bag søgsmålet, den tyske klima-NGO Deutsche Umwelthilfe (DUH).

NGO’en mener, at bilproducenterne »forværrer klimaforandringerne« og krænker borgeres »grundlæggende ret til klimabeskyttelse.«

»Vi oplevede alle de chokerende oversvømmelsesbilleder i Tyskland i år. Klimakrisen kommer hårdere og hurtigere, end alle havde frygtet. Derfor kan vi ikke acceptere, når store, indflydelsesrige og økonomisk stærke globale virksomheder unddrager sig deres globale sociale ansvar,« udtaler DUH’s adm. direktør Jürgen Resch i meddelelsen.

NGO’en har tidligere fremlagt krav til BMW og Daimler om at opjustere deres klimaambitioner, men bilproducenterne meldte ud mandag, at de nægter at efterleve kravene. Derfor sagsøger DUH nu de to bilgiganter.

Søgsmålet blev indgivet til de regionale domstole i München og Stuttgart mandag aften.

BMW og Daimler er ikke ene om at få løftede pegefingre fra aktivister.

En anden tysk bilproducent, Volkswagen (VW), har fået Greta Thunbergs bevægelse Fridays for Future og Greenpeaces tyske afdeling på nakken. Parterne har stillet VW lignende krav om at stoppe sin produktion af benzin- og dieselbiler i 2030, men VW har dog fået indtil d. 29. oktober til at give et svar på, om de vil efterleve kravene.

Det er i følge nyhedsbureauet Reuters første gang, at tyske borgere har sagsøgt private firmaer for at være skyldige i at forværre klimaændringer. Derfor vil den retssag, der følger, kunne sætte præcedens for lignende sager fremover.

Bilproducenterne har dog allerede sat sine egne klimamål.

Daimler har meldt ud med en ambition om, at fra 2039 skal alle nye biler, de producerer, være CO2-neutrale.

BMW har meldt ud, at i 2030 skal halvdelen af deres samlede antal solgte biler være elbiler. Derudover skal alle BMWs benzin- og dieselbilers udledning reduceres med 33 pct i 2030. De vil også gøre deres produktionsfaciliteter CO2-neutrale allerede i år.

Volkswagens har meldt ud, at de vil reducere deres CO2-udledning med 30 pct. i 2030 sammenlignet med 2018-niveauet, og at hele deres produktion skal være CO2-neutral i 2050.

Bilproducenternes ambitioner lever dog ikke op til aktivisternes krav om helt at stoppe produktion af benzin- og dieselbiler i 2030.

Læs også