Erhverv

Ecco jagter unge, globale forbrugere med et nyt taske-koncept

Skokoncernen går nye veje for at få andre og nye kunder ind i forretningen. Som led i den offensiv lanceres anderledes produkter.

Ecco har i den hollandske by Dongen læderproduktion, hvor der også sker udvikling af nye lædertyper og produkter. Foto: Michael Dwornik/Ecco.

Den danske skokoncern Ecco jagter efter en hård coronaperiode flere yngre forbrugere rundt om på kloden. Blandt tiltagene er lanceringen af et nyt koncept inden for tasker og andre læderprodukter end sko.

Koncernen har i flere år allerede haft salg af sådanne produkter under betegnelsen ”accessoires” – især tasker og bælter. Den del af forretningen udgjorde det seneste år ca. 280 mio. kr. ud af den totale omsætning i fjor på 8,1 mia. kr., hvor sko fyldte 90 pct.

Det nye produktkoncept under navnet ”Ecco Leather Goods” lancerer nu tasker og andet rettet mod især yngre forbrugere. Uden at ville oplyse konkrete tal, fastslår chefen bag, at der er lagt en aggressiv og ambitiøs vækstplan for Ecco Leather Goods.

»Udover salgstal vil den reelle succes blive opnået med positionering af vores produkter i det såkaldte premium-segment på det globale marked og med en position hos en ny, yngre, mere moderne forbruger til både Eccos lædervarer og sko,« skriver Stefano Pillepich, chef for Ecco Leather Goods, i en mail til Finans.

Ecco Sko A/S blev i 2020 hårdt ramt af coronakrisen, der prægede salget rundt om i verden. Koncernens omsætning faldt i fjor med 2,1 mia. kr. og endte på 8,1 mia. kr. Overskuddet før skat dykkede i året med 76 pct. til 330 mio. kr. mod 1,5 mia. året før.

Koncernen:
  • Ecco er en dansk skoproducent med hovedsæde i Sønderjylland samt produktion og aktiviteter i en lang række lande.
  • Familiejet koncern stiftet i 1963 i Bredebro af Birte og Karl Toosbuy.
  • Hans datter, Hanni Toosbuy Kasprzak, er i dag bestyrelsesformand.
  • Har salg i 89 lande og 2.180 egne butikker rundtom på kloden.

Koncernen har også netop skiftet topchef, da den hidtidige adm. direktør Steen Borgholm er fratrådt efter gensidig aftale med bestyrelsen.

Ny førstemand i koncernen er Panos Mytaros, der indtil nu i direktionen for Ecco har haft ansvaret for produktionen. Dertil også Eccos læderaktiviteter med bl.a. egne garverier.

I 2020 blev alle læderprodukter ud over sko lagt ind under netop Ecco Leather med hovedsæde i Holland, og det er altså derfra, at ”Ecco Leather Goods’” designer produkterne . Målet er at ramme en forbrugergruppe, som måske ikke i dag kigger så meget i retning af Ecco.

Stefano Pillepich fastslår, at der ligger længere tids forarbejde bag lanceringen med fokus på at få indsigt i, hvad målgruppen efterspørger, og der er især her arbejdet med fokus på æstetik kombineret med en ansvarlig produktion.

»Det er tænkt som muligheden for Ecco til at få forbindelse med en ny, yngre og mere moderne forbruger, som vi kalder ”New Utopians”. Frem for bare at være en aldersgruppe har de forbrugere en tankegang om at være progressive, optimistiske og bevidste revolutionære,« udtaler italienske Stefano Pillepich.

Ecco-chefen påpeger samtidig, at der er tale om kræsne forbrugere:

»De ønsker at blive forbundet med produkter og mærker, der deler samme værdier og principper om bl.a. bæredygtighed, innovation og kultur. De nye utopianere er samfundsdrevne - men værdsætter deres følelse af individualitet og leder efter designs, der passer til en hybrid livsstil.«

Læs også