Skønhedsvirksomheden Brandfix har hentet nye kræfter til ejerkredsen
Dansk Ejerkapital har investeret et større millionbeløb i det danske selskab Brandfix, der på få år har indtaget kæder som bl.a. Normal og Matas.
Virksomheden Brandfix, der på få år har indtaget det danske beautymarked, har hentet et større tocifret millionbeløb fra kapitalfonden Dansk Ejerkapital.
Det sker som led i virksomhedens planer om at vækste både herhjemme og internationalt.
»Vi har nu en størrelse, hvor vi skal tænke os om og har brug for en stærk økonomisk partner for at blive endnu større. Derfor har vi kigget efter en investor med erfaring og kompetencer indenfor handelsvirksomheder. Det har vi fundet i Dansk Ejerkapital, og jeg er ikke i tvivl om, at det er det perfekte match,« siger Ami Hansen, der stiftede Brandfix i 2015 for omkring 500.000 kr.
Oprindeligt var planen, at Ami Hansen ville skabe en webshop med parallelimport af diverse skønhedsprodukter, men hurtigt fandt han ud af, at det var en bedre forretning, hvis han distribuerede og udviklede egne brands. Det skete sammen med hans kammerat og tidligere AGF-fodboldspiller Navid Dayyani, som siden etableringen har ejet knap halvdelen af Brandfix.
»Jeg har brugt det netværk, som jeg har opbygget, til at skaffe gode handelsaftaler, og fordi jeg ikke kommer fra branchen, spørger jeg altid, hvorfor det skal tage så lang tid at udvikle nye produkter eller lande aftaler. Det har jeg fra start investeret i at ændre og gøre hurtigere uden at gå på kompromis med kvaliteten. Vi er både producent og distributør, og det gør, at jeg kan gøre det billigere end mange af de større brands,« siger Ami Hansen.
Det har betydet, at Brandfix på få år er vokset til en millionforretning med 10 egenudviklede skønhedsbrands. Selskabet sælger og distribuerer sine produkter i hele Skandinavien, og ifølge stifteren er det skyld i, at Brandfix kan sælge sine produkter væsentligt billigere end konkurrenter.
Eksempelvis koster produkterne i selskabets hudplejebrand Ivy Aïa alle omkring 49 kr. pr. stk.
Brandet forhandles eksklusivt i den landsdækkende kæde Normal. Derudover er det også lykkes Brandfix at få Matas, Salling Group og andre supermarkedskæder og apoteker på forhandlerlisten.
»Det er overvældende, at det er gået så stærkt, men jeg tror, at vi har ramt noget, fordi vi er lykkedes med at gøre skønhed og hudpleje mere tilgængeligt for forbrugerne og detailbranchen. Vi målretter vores produkter de trends og tendenser, som er i markedet og forsøger hele tiden at følge dem,« siger Ami Hansen, der siden etableringen har skabt et samlet overskud på 11,3 mio. kr. gennem Brandfix.
Han ønsker ikke at oplyse, hvor meget kapital Dansk Ejerkapital har skudt i selskabet, men ifølge stifteren er der tale et tocifret millionbeløb.
Dansk Ejerkapital, der løbende investerer i mindre og mellemstore virksomheder, glæder sig over samarbejdet og ser stort potentiale i det fremadstormende beautybrand.
»Vores model er, at vi investerer i virksomheder, som har ambitioner og hvor vi tror på teamet, og det gør vi i den grad med BrandFix. Derfor bliver vores rolle heller ikke at blande os i den daglige drift, men at understøtte den udviklingsrejse, som ledelsen allerede har sat kursen for,« siger Sune F. Diernæs, partner i Dansk Ejerkapital.
Handlen betyder, at Navid Dayyani nu er helt ude af Brandfix. Ami Hansen og Dansk Ejerkapital ejer fremadrettet hver 45 pct. af selskabet, mens finansdirektør, Lars Ole Kamp, ejer 10 pct. af Brandfix.
»Navid (Dayyani red.) og jeg har drevet selskabet så langt, vi kunne selv, og er nået et punkt, hvor vi har forskellige interesser. Derfor er det perfekt, at vi har kunnet lande aftalen nu,« siger Ami Hansen.
Ifølge stifteren er målet at omsætte for en kvart mia. kr. i 2023. Af konkurrencemæssige hensyn ønsker Brandfix ikke at oplyse den nuværende omsætning, men Ami Hansen bekræfter, at den er over 100 mio. kr.
Selskabet tjente ifølge det seneste regnskab 5,5 mio. kr. efter skat i 2020.
Egenkapitalen lød på knap 8 mio. kr.