Erhverv

Anders Holch Povlsen om forsinkede varer: »Det går vores ære og konkurrencegen på. Det er simpelthen frustrerende«

Forsinkelser i forsyningskæderne gør ondt på modevirksomheder, hvor varerne har relativt kort levetid. Situationen er til stor frustration, fortæller Anders Holch Povlsen, ejer af og adm. direktør i milliardkoncernen Bestseller.

Anders Holch Povlsen er ejer af og adm. direktør for Bestseller-koncernen. Foto: Joachim Ladefoged.

Usikkerheden vokser for de danske modevirksomheder. Med mellem 12 og 24 kollektioner hos nogle af de store i løbet af et år er de sårbare over for forsinkelser, som fortsætter med at skabe kaos i de globale forsyningskæder.

Anders Holch Povlsen, som ejer og driver modevirksomheden Bestseller, erkender, at heller ikke landets største modekoncern er immun over for de voldsomme forsinkelser, der præger transporten på tværs af verden. Han kalder det en af de største udfordringer, han nogensinde har oplevet med Bestseller.

»Hver dag, vi bliver forsinket med nye varer, er tabt omsætning. Det går vores ære og konkurrencegen på. Det er simpelthen frustrerende,« siger Anders Holch Povlsen.

Modekoncernen:
  • Bestseller er en familieejet dansk modekoncern med hovedsæde i Brande.
  • Ejes af adm. direktør Anders Holch Povlsen.
  • Rummer 20 mærker – bl.a. Jack & Jones, Selected, Vero Moda, Vila og Only.
  • Sælger tøj på 70 markeder i Europa, Mellemøsten, Nordamerika, Latinamerika, Indien og Australien samt via onlinehandel.
  • Har ca. 2.600 egne og partnerejede butikker. Desuden afsætning via 15.000 andre forhandlere.
  • Familien bag har del i en række andre selskaber – bl.a. Bestseller Fashion Group China, der driver flere end 7.000 butikker i mere end 500 kinesiske byer.
  • Gennem investeringsselskabet Heartland har Anders Holch Povlsen bl.a. ejerandele i Asos og Zalando samt ejerskab i danske virksomheder som Normal, Nemlig og Whiteaway. Dertil kommer en række startups og iværksætterselskaber.

Ubalancen i de globale forsyningskæder er forårsaget af overnormal efterspørgsel på varer i kølvandet af coronapandemien, og fragtmarkedet er tynget af flaskehalse, mangel på containere og store forsinkelser.

Globale logistikkæder er strømlinet, og én forsinkelse påvirker resten af kæden og breder sig som ringe i vandet. Derfor er forsinkelserne svære at indhente, og det er dyrt for Bestseller og andre modevirksomheder, når tøj står strandet i en container et sted i verden i stedet for at være tilgængeligt i tøjbutikkerne.

»Vi har klaret de logistiske udfordringer okay indtil nu, men nu driller det et par steder. Vi kan ikke sejle helt uden om de problemer, der er i havnene og andre steder i supply chain, det kan vi ikke,« siger Anders Holch Povlsen.

»Problemer blandt rederier og problemer i havne betyder, at vores inflow af varer kommer i større klumper, og så får vi selv lidt kapacitetsudfordringer. Vores logistik er lige nu ikke så snorlige og hurtig, som vi gerne vil have den til at være,« siger han.

Ifølge Børsen har analysefirmaet Alphaliner opgjort rejsetiden på 17 forskellige ruter eller såkaldte “loops” i uge 41, og forsinkelserne er langt fra ubetydelige. I gennemsnit er et stort containerskib 18 dage forsinket på ruten mellem Kina og Nordeuropa, retur. Nogle af de skibe, Alphaliner har undersøgt, har endda haft forsinkelser på 54 dage, skriver Børsen.

Thomas Klausen, adm. direktør i erhvervsorganisationen Dansk Mode & Textil, kalder flaskehalsene i forsyningskæderne for »den perfekte storm i negativ betydning.«

Han fortæller, at både store og små modevirksomheder kæmper med at få varer hjem i tide, og de betaler en høj pris for forsinkelserne og høje fragtrater, som knapheden medfører.

Produktionslande:

De fire største importlande for dansk beklædningsbranche årets første 7 måneder 2020 / 2021 (mia. kr.):

  • Kina: 4,5 / 4,
  • Bangladesh: 2,4 / 3,
  • Tyrkiet: 1,3 / 1,7
  • Indien: 0,9 / 1,1

Kilde: Dansk Mode & Textil.

»Vi er i en situation, hvor transportomkostningerne er steget meget hastigt, og det lægger pres på alle i branchen. For nogle mindre virksomheder er det blevet så dyrt at få varer hjem, at de må overveje, hvordan det kan hænge økonomisk sammen,« siger Thomas Klausen.

Vi har klaret de logistiske udfordringer okay indtil nu, men nu driller det et par steder.

Anders Holch Povlsen

Han tilføjer, at branchen samtidig er ramt af høje priser på råvarer og pres på kapaciteten hos leverandørerne i Asien. Det med reference til at 20 ud af 28 provinser i Kina har indført energi-rationering i forsøget på at reducere CO2-emissionerne.

»Coronakrisen udløste først stop for salget, så kom det i gang igen, og efterspørgslen er stor. Over de seneste måneder er udfordringerne vokset hastigt med først pres på hele logistiksystemet og meget høje fragtpriser. Det nu kombineret med råvarepriser der skyder i vejret og kapacitetsproblemer i ikke mindst Kina, hvor der er stillet krav til fabrikker om at skrue ned for energiforbruget i landet,« lyder det fra Thomas Klausen, Dansk Mode & Textil.

Blandt de mindre spillere i den danske modeindustri er stemningen også præget af stigende bekymring for de pressede forsyningskæder. Det fortæller Christian Trads, adm. direktør for og medejer af H2O Sportswear.

»Usikkerheden vokser for danske modevirksomheder. Coronakrisen udløste på bagkanten først en stor logistisk udfordring, men det er nu blevet til også store udfordringer med råvarer og produktion hos leverandørerne,« siger Christian Trads.

Han tilføjer, at de mange udfordringer i den globale forsyningskæde kommer i en tid med stor efterspørgsel på H2O’s varer fra forhandlere og forbrugere.

»Det er jo positivt for os, men jeg må erkende, at det for alle virksomheder med global produktion er blevet noget mere usikkert lige nu, hvad fremtiden bringer.«

Trads fortæller, at H2O får »en pæn del« af virksomhedens varer fremstillet i Europa, men H2O er alligevel som alle andre i branchen påvirket af dels meget høje priser på fragt og forsinkelser i transportsystemet.

H2O Sportswear
  • Leverer sports- og modetøj til detailhandlen i ind- og udland
  • Hovedsæde i Aarhus.
  • Ejes af en investorgruppe med Torben Hartvigsen som hovedaktionær samt bl.a. selskabets to chefer, adm. direktør Christian Trads og Mikkel Christensen, som medejere.

»Vi må allerede om kort tid i gang med at disponere vores leverancer til efteråret 2022, og det er meget tidligere end normalt, men det er nødvendigt for at være sikker på, at vi kan, får ordrer nok i gang, da ingen rigtigt ved, hvor længe den nuværende situation står på,« siger han.

Prisstigninger på fragt og mistet omsætning på grund af forsinkelser bliver i høj grad omkostninger, som modevirksomhederne selv må æde. De fleste opererer med lange forpligtelser på syv-otte måneder frem i tiden, og regningen kan ikke bare sendes videre. På sigt er det dog ikke umuligt at sætte prisen op og få dækket de øgede omkostninger, lyder det fra Anders Holch Povlsen.

»Nye kollektioner vil sikkert komme til at koste mere. Hvis bomuldspriserne stiger til det tredobbelte, så stiger priserne jo. Men vi er ikke hårdest ramt. Vi kommer ikke til at ligge i toppen af inflationsskalaen. Vi sætter en ære i at være i bunden,« siger Bestseller-ejeren, som hellere vil fremhæve det tætte samarbejde, hans koncern har forsøgt at etablere i værdikæden.

»Vi har sat en ære i at være endnu tættere på markedet, endnu tættere på vores kunder og forsøge at få et stærkere partnerskab med vores leverandører, så enhver mulighed har vi været i førerposition til at udnytte. Vi er ikke gået i hi, vi har ikke stoppet nogle kollektioner, vi har ikke holdt tilbage. Vi har sat en ære i at holde næsen i plovfuren og kæmpe os videre. Det, tror jeg, vores kunder har sat stor pris på.«

Læs også