Erhverv

Populære plug-in hybridbiler har kurs mod klækkelig prisstigning

Fra nytår hæves bilafgiften på de populære plug-in hybridbiler. For årets supersællert fra Ford betyder det f.eks. et prishop på op mod 16.000 kr., lyder meldingen.

Ford Kugas populære plug-in hybridmodel er blandt de biler, som fra nytår rammes af højere bilafgifter. Foto: JP.

Højere bilafgifter og dermed dyrere biler. Det er, hvad der venter de populære plug-in hybrid-modeller, som fra nytår bliver ramt af en stigning i bilafgiften fra 45 pct. til 50 pct.

Grønne bilafgifter
  • Regeringen indgik den 4. december 2020 en aftale om grønne bilafgifter med EL, SF og De Radikale.
  • Aftalen har som hovedmål at sikre mindst 775.000 el- og plug-in hybridbiler på vejene i 2030.
  • Inden den nye aftale kom i hus, var der lagt op til, at afgiften på opladelige biler den 1. januar skulle stige til 65 pct., mens bundfradraget bortfaldt.
  • Det ville gøre elbiler og plug-in hybridbiler langt dyrere, end tilfældet er med regeringens nye bilafgifter.
  • Her betaler elbiler i 2021 40 pct. i afgift, mens plug-in hybridbiler betaler 45 pct.
  • Fra 2022 stiger afgiften på plug-in hybridbiler til 50 pct.
  • Reglerne for beregningen af registreringsafgifter trådte i kraft ved præsentationen af lovforslaget i Folketinget. Det skete den 18. december.

Stigningen er en del af sidste års politiske aftale om grønne bilafgifter, der har som mål at få mindst 775.000 eldrevne biler ud på vejene inden 2030. 

For det seneste års supersællert, Ford Kuga Plug-in Hybrid, vil afgiftsstigningen betyde en prisstigning på op mod 16.000 kr., mens Hyundai skilter med stigninger på 18.000-22.000 kr. på de to populære plug-in hybridmodeller Tucson og Santa Fe.

Trods udsigten til dyrere plug-in hybridbiler er der ingen sure miner i bilisternes interesseorganisation FDM.

»Vi synes, at bilaftalen fra december 2020 med gradvise afgiftsstigninger på plug-in hybrider er en intelligent måde at indfase grønne biler på, fordi man den vej rundt er med til at hjælpe udbredelsen af rene elbiler på vej,« siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.

Folk kontakter os, fordi de er usikre på, hvad det kan komme til at betyde for dem. Dermed risikerer bilmarkedet at blive ramt af en stop and go-effekt.

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM

Bagsiden af medaljen er imidlertid, at kommende afgiftsstigninger skaber usikkerhed blandt interesserede købere af eldrevne biler, fortæller Ilyas Dogru.

»Folk kontakter os, fordi de er usikre på, hvad det kan komme til at betyde for dem. Dermed risikerer bilmarkedet at blive ramt af en stop and go-effekt,« siger FDM-eksperten.

Derfor roser han nye udspil fra bl.a. Ford og Hyundai, der skilter med forskellige tiltag for at undgå, at bilkøbere træder på bremsen på grund af usikkerhed omkring prisen på den nye bil.

For Ford handler øvelsen om, at man skilter med at have »over 1.000 Ford Kuga Plug-in Hybrider klar til levering«, inden de nye afgifter træder i kraft.

Hyundai er derimod ude med et tilbud om, at købere, der skriver under på udvalgte modeller inden den 15. december, er garanteret bilen til den nuværende pris, selv om bilen først leveres og indregistreres efter nytår, hvor afgiftsstigningen er trådt i kraft

Ifølge Ilyas Dogru er der imidlertid så stor konkurrence på elbilmarkedet, at han forventer, at det varslede afgiftshop vil blive udjævnet i priserne, simpelthen ved at bilmærkerne justerer på priserne.

»Bilfabrikkerne giver måske lidt ekstra rabat, og så ændres der måske på udstyrspakkerne, så der reelt ikke kommer de store stigninger. Der er nemlig ingen tvivl om, at bilmærkerne på grund af EU-krav til CO2-udledningen fra bilfabrikkernes samlede salg af biler godt kan se en forretningsmodel i at sælge flere plug-in- og elbiler,« siger Ilyas Dogru.

Ifølge AutoBranchen Danmark er der da også masser af købere til eldrevne biler. Faktisk flere end der er biler til.

I en ny medlemsundersøgelse svarer 68 pct. af forhandlerne, at de kunne sælge flere el- og plug-in hybridbiler, hvis de ellers kunne skaffe bilerne.

»Vi kan virkelig se i salgstallene, at der er godt salg af de grønne biler og dermed i den grønne omstilling. Men det kunne altså gå endnu bedre, hvis ikke fabrikkerne var ramt af især manglen på mikrochips,« siger adm. direktør Gitte Seeberg med henvisning til den mangel på mikroprocessorer og andre chips, der i månedsvis har spændt ben for bilfabrikker verden rundt.

Nye salgstal viser, at der til og med september er blevet indregistreret mere end 43.000 eldrevne personbiler svarende til 31 pct. af det samlede salg af nye personbiler i årets første tre kvartaler.

Læs også