Erhverv

Susanne Hessellund om barsel: »Det er vigtigt, at man ikke skal gå for meget på kompromis«

Susanne Hessellund skabte millionvirksomheden Bel Air Aviation, mens hun jonglerede en familie med seks egne og to bonusbørn. Og nu stiller hun skarpt på idéen om, at man ikke kan forene familieliv og en succesfuld karriere uden at negligere en af delene.

Susanne Hessellund ejer helikopterfirmaet Bel Air i Esbjerg. 
Foto: Sebastian Buur Gunvald Susanne Hessellund har haft alle sine seks børn med både på arbejde og på helikopterture. Privatfoto.

»Vil du høre en hemmelighed?«

»Ja.«

»Jeg skulle have været mor for en uge siden.«

Sådan afslørede en dengang 24-årig Susanne Hessellund for sine medstuderende på flyskolen, at hun rent faktisk var højgravid – og ikke bare ud af det blå havde skiftet sin ellers klassiske stil ud med løst joggingtøj.

Hun var til den afsluttende prøve på sin helikoptercertifikat-teori og havde ikke skænket det en tanke, om hendes begyndende familieliv kunne kombineres med drømmejobbet som pilot.

Barselsdebatten
  • Barsel har længe været et omdiskuteret emne. Hvad end det er længde, vilkår eller hvilken forældre, der skal tage mest barsel.
  • I 2019 nedsatte EU et direktiv om minimum ni uger øremærket barsel til fædre, som Danmark er forpligtet til at indføre inden 2022.
  • Aktuelt går debatten på, hvor vidt det gavner barn, forældre og familiens økonomi, hvis far tager en større del af barslen.
  • Undersøgelser har nemlig vist, at kvinders karriere stagnerer, når de får børn og holder barsel, mens mænds karriere fortsat udvikler sig, efter de har fået børn.
  • Det er bl.a. noget af det, direktivet vil komme til livs og ligeledes udvaske ”ulempen” ved at ansætte kvinder i den fødedygtige alder.

I den rødglødende barselsdebat, der lige nu finder sted, synes præmissen at være, at børn sætter en kæp i hjulet på selv den mest succesfulde karriere, mener Susanne Hesselund.

Og det ærgrer hende. Sideløbende med at have skabt millionforretningen Bel Air Aviation har hun også født seks børn og erhvervet sig to bonusbørn – uden i det store billede at gå på kompromis med hverken jobbet som direktør eller jobbet som mor.

Med ung pige i huset, en åben og omstillingsparat arbejdsplads og et par bedsteforældre, der var klar til at springe til for at få enderne til at mødes, er det lykkedes Susanne Hessellund at forene karriere og familieliv på en måde, som hun selv synes er helt perfekt. Og hun opfordrer alle til at overveje at gøre det samme i den udstrækning, det er muligt.

»Hver enkelt familie kan se, hvad der er bedst for dem, og hvad de kan trives i. Jeg synes sagtens, at det kan forenes. Men det kræver også, at virksomhederne er indstillede på at have den fleksibilitet, det kræver, når man har børnefamilier ansat,« afslutter hun.

Susanne Hessellund kan huske præcis det øjeblik, hun besluttede sig for, at hun ville være pilot. Hun var som ung pige på tur med sine forældre, hvor de så en Mærsk-helikopter ude på testflyvning. Den fløj frem og tilbage, op og ned, og Susanne Hessellund tænkte ved sig selv, at det måtte være »topmålet af frihed« at svæve mellem skyerne på den måde.

Drømmen om at blive Mærsk-pilot holdt Susanne Hessellund for sig selv, mens hun sparede op til sit flycertifikat. Hun var nemlig bange for, at hendes forældre ville tale hende fra det.

Og hun formåede da også at holde det skjult – lige indtil en skønne dag fastnettelefonen ringede hjemme hos familien Hessellund.

»Susannes teori er aflyst i dag.«

»Det må være forkert nummer. Vores Susanne har allerede kørekort.«

»Er det ikke Susanne Hessellund? Det er flyteori, jeg snakker om.«

Blå bog: Susanne Hessellund

Uddannelse

  • Flycertifikat (1990-1991).
  • Pilotuddannelsen (1991-1993).
  • Helikoptercertifikat (1993-1994).

Karriere

  • Helikopterpilot, Maersk Helicopter (1997-1999).
  • Helikopterpilot, CHC Helicopter (1999-2002).
  • Stifter, medejer og pilot, Dancopter A/S (2002-2007).
  • Adm. direktør og pilot, Bel Air Aviation (1994-nu).

Situationen kan Susanne Hessellund kun grine af i dag, fordi hendes bekymringer viste sig at være ubegrundede. Så hun fortsatte ufortrødent med først sit flycertifikat og senere sit helikoptercertifikat.

Hun blev efterfølgende den første kvindelige pilot i Maersk Helicopters.

Sidenhen stiftede hun også sit eget helikopterselskab, Bel Air Aviation i Esbjerg, som har gjort hende til mangemillionær – alt imens hendes familie voksede år efter år.

Bel Air Aviation, der aktuelt tæller 33 ansatte, har gennem årene haft svingende resultater med tocifrede millionoverskud de fleste år. Senest havde selskabet dog et underskud på 2,5 mio. kr. som resultat af coronakrisens effekt på især flybranchen.

I dag består Susanne Hessellunds familie af 10 personer. Otte børn og to voksne. De første seks børn fik hun med sin første mand, som hun nu er skilt fra, mens de to bonusbørn er hendes nye mands fra et tidligere ægteskab.

Og der er mere end gang i hverdagen.

»Det kræver lidt at få alles hverdag til at hænge sammen, når man er så mange,« fortæller hun.

Det var egentlig ikke planen, at hun skulle stifte så stor en familie. Det skete ligesom bare.

Hendes første tre børn var planlagt. Dem fik hun sideløbende med sin uddannelse og sin stiftelse af Bel Air Aviation, og havde dem allerede fra spæd med på arbejde og ude at flyve.

Da Bel Air flyttede i nyt domicil i 2015, fik hun indrettet et børnerum, så hendes egne og ansattes børn kunne komme med på job. Selv fik hun installeret en særlig babystol på sit skrivebord, så hun hele tiden kunne have sine børn med. Det skulle være på børnenes præmisser – og det er i øvrigt noget, hun opfordrer alle virksomheder til at overveje.

»Hvis vi var en kæmpe virksomhed, så havde vi haft en børnehave,« siger hun og tilføjer:

»Det er vigtigt, at man ikke skal gå for meget på kompromis med livet som mor og far, selvom man gerne vil arbejde.«

Det var først, da barn nummer fire dukkede uventet op som to røde streger på en graviditetstest, at hun for alvor begyndte at overveje, hvor langt hun kunne strække den.

»Jeg vidste simpelthen ikke, hvad jeg skulle gøre. Jeg havde en virksomhed, der var i gang med at starte op, og der er en periode i graviditeten, hvor man ikke må flyve. Men på den anden side, så var der et lille barn her – godt nok ikke planlagt, men okay,« fortæller hun og tilføjer:

»Vi besluttede, at det kunne godt være, at det ikke passede ind, men det måtte det så bare gøre alligevel.«

Samme dag ringede hun til lægen og aflyste den abort, hun ellers havde planlagt. Graviditeten holdte hun imidlertid for sig selv.

»Jeg tror, at luften ville gå lidt ud af ballonen, hvis jeg havde sagt det lige der, hvor vi skulle starte virksomheden op,« siger hun.

Da hun et halvt år senere løftede sløret, blev det kun modtaget med lykønskninger, og kort efter fødslen var hun tilbage på sin pind med et barn på armen – nøjagtigt ligesom med de første tre.

Faktisk er det kun Susanne Hessellunds sjette barn, hun har holdt reel barselsorlov med. Tre måneder blev det til, før hun igen var på kontoret og i luften med sin yngste søn ved sin side.

Da hun startede virksomhed op, begyndte den dårlige samvittighed imidlertid at melde sin ankomst. Der var behov for hende både hjemme og i virksomheden på samme tid, og det var svært at få alle ender til at mødes uden at få hjælp.

Hun understreger nemlig, at noget af det vigtigste for hende som mor er at være der for børnene, når de har brug for det, og at hverdagen netop ikke kun går op i praktiske gøremål, men i kvalitetstid.

Det er derfor, at hun har ansat folk til at gøre rent og ordne have i hjemmet. Det er derfor, at hun har sine børn med på oversøiske flyvninger. Og det er derfor, at hun har indrettet et børnerum i sin virksomhed.

»Jeg er passioneret om mit arbejde og det fantastiske team, jeg er en del af her i Bel Air. Jeg tror på, at jeg bliver en bedre version af mig selv som mor, fordi jeg laver det, jeg elsker til hverdag, hvilket smitter af derhjemme i samspillet med vores børn og min mand,« afslutter hun.

Læs også