Vil lokke flere i biffen: Nordisk Films Biografer lancerer abonnementsordning
Biograf-kæden tester en abonnementsordning i Aalborg. Er den en succes, bliver den rullet ud i hele landet.
Med Aalborg som prøveballon lancerer Nordisk Film Biografer nu en abonnementstjeneste, der skal lokke flere gæster oftere ind i biografmørket.
Det er første gang i Danmark, at man kan købe abonnement til at gå i biografen, men lignende ordninger har længe været populære i andre lande i Europa og USA.
»Når vi har spurgt vores publikum i Aalborg, kan vi se, at det er noget, som de har vist stor interesse for. Målsætningen er helt klart, at det bliver en succes, og at vi kan rulle det ud i resten af landet også,« siger Casper Bonavent, der er adm. direktør i Nordisk Film Biografer.
Han forklarer, at man har valgt at lægge ud med biografen i Kennedy Arkaden i Aalborg, fordi publikummet her repræsenterer et bredt udsnit af danskerne.
Abonnementet kommer til at koste 199 kr. om måneden, og vil derfor have tjent sig ind, hvis man går i biffen lidt mindre en to gange om måneden.
»Vi tror på, at jo oftere, gæsterne kommer i biografen, jo bedre en forretning er det for os samlet set,« siger Casper Bonavent.
Det er også dyrere end det efterhånden store udvalg af streamingtjenester, som mange danskere har taget varmt imod.
Skal det her ses som et modsvar til streamingtjenesterne?
»Man skal se det her som et oplevelsestilbud, som er en konkurrent til fx et årskort til Tivoli eller Zoo, mere end det er et modsvar til streamingtjenester,« siger Casper Bonavent, og fortæller, at det er et initiativ, der har været planlagt også før Covid 19-pandemien lukkede store dele af landet – og landets biografer – ned.
»Den primære grund til at vi gør det her, er fordi vi gerne vil imødekomme gæsternes behov og i bund og grund få både flere i biografen, og at få dem, der kommer, til at gå oftere i biografen.«
De danske biografer har fået en suveræn start efter genåbningen i august. Her satte hele 1.127.351 gæster satte sig til rette i i mørket, og det er mere end biograferne har oplevet i mere end 10 år.
Anders Matthesens populære tegnefilm Ternet Ninja stod alene for 750.000 solgte billetter de første fem uger, viser tal fra Danske Biografer.
Ifølge Casper Bonavent er også september gået strygende, og nu er forventningerne ikke mindst høje til den nye James Bond-film, der har fået både gode anmeldelser og trukket mange gæster i biffen.