Ny direktør for Magasin med tysk ejer i ryggen: Vi skal øge omsætningen og kan igen accelerere
Magasin du Nord, med syv danske stormagasiner, er med ny ejer og adm. direktør klar til at ryste coronakrisen af sig med ekspansion og investeringer - især i digitalt salg.
En ny, tysk ejer vil sætte yderligere strøm til den danske detailvirksomhed Magasin du Nord. Den nuværende finansdirektør overtager i den forbindelse posten som chef for Magasin med syv danske stormagasiner og skandinavisk onlinehandel.
I slutningen af maj blev det offentliggjort, at tyske Peek & Cloppenburg-koncern, som driver omkring 140 modebutikker i 15 lande samt flere internationale webshops, overtog Magasin du Nord.
De danske stormagasiner var ellers siden 2009 ejet af den britiske detailkoncern Debenhams, der dog er kollapset. Så gennem en periode var Magasin du Nord derfor til salg og reelt ejet af et administrationsselskab.
Den nye tyske ejer har efter overtagelsen sat en ny bestyrelse ind og desuden besluttet, at Peter Fabricius bliver ny adm. direktør for Magasin du Nord.
Han har siden 2005 været ansat i det danske detailselskab og været del af ledelsen som finansdirektør gennem 12 år. Peter Fabricius afløser på posten som adm. direktør britiske Peter King, der er fratrådt i Magasin du Nord.
Om planerne for fremtiden siger Peter Fabricius:
»Vi fortsætter den strategi, som jeg selv har været med til at lægge. Så der er ikke umiddelbart lagt op til de store ændringer. Med det nye ejerskab kan vi dog nu tænke mere langsigtet, og det vil vi klart gøre. De giver os ro til at operere og mulighed for at se tingene på en længere bane.«
Peter Fabricius lagde, da handlen blev offentliggjort, ikke skjul på sin tilfredshed med at få en ny ejer, der er familieejet og med fuldt fokus på detailhandel. Den hidtidige ejer, Debenhams, var reelt konkurs, og det skabte stor usikkerhed i en periode.
Ernst-Albrecht von Hake, der er ny bestyrelsesformand for Magasin og hos Peek & Cloppenburg direktør for HR og kommunikation, har tidligere i år fastslået, at ejeren indtil videre vil lade de danske Magasin-stormagasiner køre videre ud fra den nuværende strategi.
Målet er for ejeren, at Magasin fortsat skal fokusere på at være stærke stormagasiner med populære mærker. Samtidig vil Magasin fortsætte med et fokus på skandinavisk onlinehandel samt bygge videre på at få de fysiske og digitale salgskanaler til at hænge sammen.
I årsregnskabet for 2019/20 udgjorde det digitale salg 22 pct. af omsætningen i Magasin du Nord.
»Vi kan med den nye ejer accelerere investeringerne på en række områder – ikke mindst det digitale, hvor vi skal kombinere salgskanalerne endnu bedre og kan komme hurtigere i mål. Det ruller. Magasin skal øge omsætningen. Hele ledelsen arbejder på at indfri de mål,« siger Peter Fabricius. Han fortsætter:
»Det indebærer bl.a. fortsat international ekspansion i onlinesalget, hvor vi allerede har afsætningen i andre skandinaviske lande. Det skal vi accelerere og har nu råd til at investere i.«
Forbrugerne er vendt tilbage til de fysiske butikker, samtidig med at onlinehandlen også er positiv.
Magasin-chefen understreger samtidig, at det endnu ikke er besluttet, om der med tiden skal etableres danske stormagasiner uden for de hjemlige grænser. Han er ikke afvisende over for tanken, men fastslår, at der ikke er aktuelle planer.
Til gengæld ser Peter Fabricius ikke for sig, at Magasin du Nord vil åbne flere butikker her i landet ud over de nuværende syv stormagasiner.
Som andre dele af detailhandlen blev Magasin hårdt ramt af coronakrisen, da der fra december i fjor og indtil midt i april 2021 var restriktioner, som betød tvangslukning af den almindelige handel i stormagasinerne.
Ifølge Peter Fabricius har der siden genåbningen været god handel.
»Forbrugerne er vendt tilbage til de fysiske butikker, samtidig med at onlinehandlen er positiv. Det går aktuelt rigtig godt og med en fin omsætningsvækst siden genåbningen i foråret, så det er god timing for mig at blive adm. direktør i en velfungerende butik. Jeg er meget fortrøstningsfuld,« siger Peter Fabricius.
Aktieselskabet Th. Wessel & Vett. Magasin Du Nord omsatte i det seneste offentliggjorte regnskabsår, 2019/20, for 2,6 mia. kr. og fik et underskud på 42 mio. kr. I det foregående år og altså før coronakrisen var omsætningen på 2,9 mia. kr., mens bundlinjen da gav et overskud på 84 mio. kr.