Erhverv

Sådan løser nogle legetøjsfirmaer problemet med dyre containere op til jul

Prisen for at sende en container er blevet så høj, at legetøjsproducenter nu satser på småt legetøj.

Det er Cutetitos som disse, som firmaet Basic Fun satser på at sælge i år. Foto: Skærmprint fra target.com.

Den internationale fragt er under voldsomt pres på grund af høje priser og for få chauffører, og det kan nu få indvirkning på amerikanske børns julegaver i år. Store kæder som Home Depot og Costco kan komme omkring nogle af problemerne ved selv at leje skibe og containere, skriver CNBC. Men nogle af landets mindre legetøjsfirmaer har måtte vælge at prioritere benhårdt i sortimentet.

Således satser firmaet Basic Fun på at sælge små, bløde tøjdyr til julehandlen. Det skyldes, at prisen på at sende containere er braget i vejret.

Ifølge CNN er prisen for at booke en 12 meter lang container (40 fod) fra Shanghai til Los Angeles ca. 66.000 kr. Det er en forøgelse på hele 238 pct. ift. samme tid seneste år.

Det betød, at Basic Fun også havde problemer med i det hele taget at booke en container til at fragte varerne. Derfor skulle Jay Foreman, chefen i Basic Fun, træffe en beslutning om, hvordan han ville løse problemet.

Og det blev altså at satse på de små og bløde tøjdyr.

Ifølge CNN kan Basic Fun i en enkelt container fragte såkaldte Mash’ems, et blødt, vandfyldt samlerobjekt med figurer som Spiderman og Harry Potter, for 960.000 kr. For Cutetitos, små legetøjsdyr, der er viklet ind i et tæppe, kan der fragtes for 640.000 kr. i en container.

Til sammenligning vil Basic Fun kun kunne fragte for 256.000 kr. Tonka Trucks, en gul lastbil eller 513.000 kr. Care Bears, der er et større tøjdyr.

»Det handler meget simpelt om, hvor stor salgsmængde der kan være i en enkelt container, når containere er dyre og svære at få fat i,« siger Jay Foreman ifølge CNN.

»Jeg vil hellere sælge færre lastbiler og ikke behøve at forøge prisen eksponentielt, for jeg sælger lastbiler igen til næste år.«

Også legetøjsfirmaet Yogibo har begivet sig ud i samme manøvre og satser på små legetøjsdyr.

Ifølge Toy Association, en industrihandelsgruppe, er omtrent 85 pct. af legetøj, der bliver solgt i USA, lavet i Kina.

Læs også