Erhverv

Brandvarmt marked for køb og salg af virksomheder afføder bølge af juridiske slagsmål: Når der handles, så strides der

Bølgen af virksomhedsopkøb efter corona-nedlukningen giver nu en bølge af tvister mellem de handlende virksomheder. Årsagen er bl.a., at handlerne bliver dyrere og dyrere og mere og mere komplekse.

Aldrig før er der handlet så mange virksomheder, og aldrig før har det affødt så mange konflikter mellem parterne.

»At vi ser flere tvister skyldes, at der gennemføres flere transaktioner, man kan blive uenige om. Der er en tendens til, at man i større omfang forsøger at hænge modparten op på de garantier, der er givet. Desuden er det danske M&A-marked (marked for virksomhedshandler, red.) blevet mere internationalt,« siger Erik Bertelsen, partner i Kromann Reumert.

Allerede i de første tre kvartaler af 2021 har der været 415 virksomhedshandler i Danmark, og dermed ligger antallet allerede inden årets sidste kvartal betydeligt over rekordåret 2018, hvor der blev gennemført 382 virksomhedshandler.

Fordi flere forsikrer transaktionerne, er det blevet mere legitimt at anmelde og rejse kravene.

Rikke Falsner, chef i afdelingen for M&A-produkter i AON

Egentlig var der stor bekymring for aktivitetsniveauet i foråret, hvor alle aktørerne frøs, da hele verden lukkede ned, og ingen kunne overskue, hvad pandemien betød for erhvervslivet. Men i løbet af 2. halvår 2020 blev det tydeligt, at mange virksomheder havde det fint økonomisk, og så begyndte handlerne at tage fart igen.

Men pandemien satte sig dog som en lille nervøsitet i markedet.

»Noget, der har bredt sig inden for M&A inden for det seneste år, er sager om de garantier, en sælger stiller over for køber. Flere sælgere vælger at forsikre garantien, så hvis køber kommer og kræver en garanti udbetalt, er det forsikringsselskabet, man går efter. Det er noget, der er accelereret under corona, som har skabt stor usikkerhed om virksomheders forretning og indtjening,« siger Nicolai B. Sørensen, partner i advokatfirmaet Lundgrens.

Derfor slås de

Forsikringsmægleren AON oplever et stigende antal skadesanmeldelser med krav i forbindelse med virksomhedshandler.

De garantier, der oftest bliver anmeldt skader på, er i prioriteret rækkefølge:

  • de finansielle garantier
  • compliance
  • skat
  • medarbejdere
  • kontrakter
  • IPR (immaterialle rettigheder, red.)
  • juridiske tvister.

Hos AON bliver der anmeldt en skade på ca. 15 pct. af policerne.

Det bekræfter forsikringsmægleren AON, der hjælper virksomheder med at tegne forsikringerne.

»Fordi flere forsikrer transaktionerne, er det blevet mere legitimt at anmelde og rejse kravene. Når der er et forsikringsselskab bag, behøver man ikke gå direkte efter en modpart, man måske gerne vil handle med i fremtiden og derfor gerne vil beholde en god relation til,« siger Rikke Falsner, chef i afdelingen for M&A-produkter i AON.

Efterspørgslen efter forsikringer har fået et omfang, så de er begyndt at stige i pris, hvis man vel at mærke kan få en dækning.

»Prisen på M&A-relaterede forsikringer har været nedadgående i mange år. Men under corona er det vendt. Dels kommer der flere skader på forsikringerne, dels er der stor efterspørgsel efter M&A-forsikringer, og det i sig selv driver præmierne op. Samtidig bliver forsikringsselskaberne mere kræsne, i forhold til hvilke forsikringer de ønsker at tegne,« siger Rikke Falsner.

I advokatfirmaet DLA Piper har man også mærket en stigning i tvister inden for handel med virksomheder og ejendomme.

Partner Anders Tengvad vurderer, at coronanedlukningen ikke har påvirket mængden af handler, snarere timingen, fordi antallet af transaktioner stoppede op i foråret, men så kom det i gang igen, og nu kører det for »fuld styrke og lidt til«.

»Transaktionsmarkedet for køb og salg af virksomheder og ejendomme er særligt varmt, og antallet af tvister på dette område synes at stige i takt med antallet af transaktioner,« siger Anders Tengvad.

Læs også
Top job