Erhverv

Danske kunder lægger pres på Mærsk: Vil have grøn søfragt i 2040

Coop, Danish Crown og Bestseller regner med kun at bruge grøn søfragt fra 2040. Mærsk er glad for kundernes ambitioner. Det kan dog blive svært at opfylde dem, vurderer shippinganalytiker.

Mærsk er under pres for at levere grønne løsninger til flere storkunder, som regner med kun at bruge klimaneutral søtransport i 2040. Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix

Flere af A.P. Møller-Mærsks danske kunder efterspørger klimaneutral søfragt allerede fra 2040.

Detailkæden Coop, slagteriet Danish Crown og modekoncernen Bestseller regner med til den tid kun at fragte varer ombord på bæredygtige skibe.

»Som udgangspunkt ønsker vi kun at benytte os af klimaneutral søtransport i 2040, ligesom vi forventer, at al landbaseret transport i 2040 også vil være klimaneutralt,« siger Coops klimachef, Jonas Engberg.

Udviklingen lægger pres på verdens største containerrederi Mærsk. Rederiet har i dag et mål om at gøre sin forretning klimaneutral i 2050, mens det første bæredygtige skib skal ramme vandet i 2023.

Men flere af kunderne forventer nu, at rederiet kan tilbyde klimaneutral transport i stor skala fra 2040.

»Der er ingen tvivl om, at vi gradvist vil gå over til transport med et lavere klimaaftryk og gerne transport, der er klimaneutral,« siger Preben Sunke, driftschef i Danish Crown, som vil halvere selskabets udledning i 2030.

Det er en fysisk umulighed, at hele sektoren er klimaneutral i 2040.

Lars Jensen, shippinganalytiker

For at shipping skal lykkes med at nedbringe sin forurening, er det afgørende, at kunderne efterspørger den grønne transport, som sandsynligvis vil være dyrere i en periode. Mærsk hilser derfor kundernes ambition velkommen.

»For være i stand til at imødekomme store virksomheders ønske om grøn skibstransport fra 2040 vil vi fortsætte vores bestræbelser på at styrke og skalere grønne brændstoffer såsom netop metanol, men også eksempelvis ammoniak,« siger Henriette Hallberg Thygesen, chef for flåden og strategiske brands hos rederiet.

Mærsk har da også allerede taget fat på arbejdet med at gøre sin transport mere bæredygtig. I august 2021 bestilte rederikoncernen otte kæmpeskibe, som kan sejle på grøn metanol fremfor olie. Mærsk forventer, at de nye skibe vil sænke selskabets udledning med 1 mio. tons CO2 om året.

Nyt klimainitiativ

Ni multinationale koncerner har forpligtet sig til kun at bruge klimaneutral søfragt fra 2040.

  • Amazon
  • Ikea
  • Unliever
  • Inditex (Ejer af Zara)
  • Michelin
  • Brooks Running
  • Frog Bikes
  • Patagonia
  • Tchibo

Coop og Danish Crown forventer også kun at bruge bæredygtig søtransport i 2040.

Kilde: The Aspen Institute

De danske Mærsk-kunder følger i kølvandet på sværvægtere som Amazon, Ikea og Unilever, der er blandt ni underskrivere på et nyt initiativ, som forpligter virksomhederne til kun at bruge klimaneutral søfragt fra 2040.

Ifølge en shippinganalytiker er det dog tvivlsomt, om Mærsk og de andre containerrederier kan leve op til kravet.

Lars Jensen, direktør og partner i analysehuset Vespucci Maritime, peger på, at der er mange mindre ruter rundt omkring i verden, som fortsat vil blive serviceret af ældre og forurenende skibe om 20 år.

»Det er en fysisk umulighed, at hele sektoren er klimaneutral i 2040. Derfor vil de her firmaer også være nødt til at få fragtet dele af sin last på skibe, som ikke er bæredygtige. Det er virkeligheden,« siger han.

Den største hæmsko er i øjeblikket brændstoffet. Det er nemlig stadig et åbent spørgsmål, hvad der fremover skal i tankene. Derfor er der endnu heller ikke investeret i en produktion og infrastruktur, som gør det muligt helt at erstatte olie som skibsbrændstof.

»Det er superfint, at Mærsk nu har flere skibe på vej, som kan sejle på metanol. Men det hjælper ikke en disse, hvis de ikke har noget brændstof at sejle på. Rederierne er sådan set villige til at omstille sig, men brændstofproducenterne halter efter,« siger Lars Jensen.

Som udgangspunkt ønsker vi kun at benytte os af klimaneutral søtransport i 2040.

Jonas Engberg, klimachef i Coop

Mærsk tilbyder allerede bæredygtig transport i mindre omfang. Tidligere på året indgik rederiet en aftale med modekoncernen Bestseller om at levere søfragt med bæredygtige skibe, som dog ikke er fuldt klimaneutrale.

»Der er ingen tvivl om, at ambitionerne i takt med udviklingen skal skærpes, og der skal samarbejdes på tværs af brancher om nye løsninger og ny teknologi – også indenfor transport,« siger Dorte Rye Olsen, bæredygtighedschef i Bestseller, som arbejder henimod at gøre hele sin forretning klimaneutral.

Shippingindustriens udledning bliver reguleret af FN’s søfartsorganisation IMO. Mandag har bl.a. Danmark, USA og Storbritannien vedtaget en erklæring, som opfordrer IMO til at vedtage et mål om klimaneutral skibsfart i 2050. Det sker i forbindelse med det igangværende klimatopmøde COP26 i Glasgow.

»Med dette initiativ sender Danmark og de underskrivende lande et klart signal til vores partnere i den offentlige og private sektor over hele verden om, at en grønnere fremtid for shipping er både nødvendig, men også mulig,« udtaler statsminister Mette Frederiksen i en meddelelse.

Læs også
Top job