Erhverv

Arla planlægger investeringer for over 30 mia. kr.

Mejerikoncernen Arla skruer voldsomt op for investeringerne de næste fem år. Der skal investeres mindst 30 mia. kr. i blandt andet nye mejerier og produktudvikling.

Artiklens øverste billede
Arla skruer de kommende år hårdt op for investeringerne i blandt andet selskabets mejerier, produktudvikling og nye teknologier. Foto: Joachim Adrian

Arla Foods øger de kommende år investeringerne med mindst 40 pct. til over 30 mia. kr.

Der skal investeres i både mejerier, nye teknologier og massiv produktudvikling, som kan øge Arlas salg af mærkevarer.

Det fremgår af den strategiplan, mejerikoncernen netop har offentliggjort. Planen udstikker kursen for mejerikoncernen de kommende fem år frem til 2026.

Ifølge strategiplanen skal der bruges masser af penge på bæredygtighed, ny teknologi, digitalisering og produktudvikling.

Alt i alt øges investeringsbudgettet til over 30 mia. kr. – svarende til årlige investeringer i niveauet 6 mia. kr.

Arlas investeringsbudget er i forvejen skruet markant i vejret de seneste år. I de fem år fra 2012-2016 blev der investeret 9 mia. kr. Fra 2017-2021 blev budgettet hævet til 19 mia. kr., og de kommende fem år sendes investeringerne op over 30 mia. kr.

En del af investeringerne vil blive kanaliseret i retning af at sikre fortsat vækst i Arlas store mærkevareforretning. Forretningen er det seneste årti vokset støt og tegner sig nu for næsten halvdelen af koncernens salg.

Mærkevareforretningen, som blandt andet omfatter Lurpak og Castello, skal ifølge strategiplanen vokse med 3-4 pct. årligt de kommende fem år. Væksten skal sikres gennem investeringer i blandt andet nye produktionsteknologier og produktudvikling.

Det fremgår, at Arla samtidig vil øge investeringerne i digitalisering og e-handelskapacitet for at støtte kundernes salg online. Arla har allerede i nogen tid haft et mål om at blive Europas førende mejeriselskab på onlinehandel, og bakker nu den ambition op med et øget investeringsbudget.

Der vil også blive kanaliseret store investeringer i retning af Arlas mest lukrative datterselskab, Arla Foods Ingredients, som fremstiller proteiner og laktose på basis af flere milliarder liter valle. Selskabet er en guldrandet forretning, som er på konstant på jagt efter ekspansions- og opkøbsmuligheder i både Europa og USA.

I strategiplanen adresserer Arla også det pres, klimadebatten har lagt på hele mejeriindustrien. Sektoren bygger på forædling af mælken fra millioner af køer, som udleder store mængder af den særdeles skadelige drivhusgas metan. Samlet set finder 85 pct. af sektorens udledninger sted ude på landbrugsbedrifterne – i Arlas tilfælde 9.400 gårde spredt ud over syv lande. Opgaven med at reducere udledningerne er dermed uhyre kompleks.

I internationale sammenligninger, er Arlas andelshavere blandt de mest klimaeffektive, men de har forpligtet sig til at reducere udledningerne yderligere 30 pct. frem mod 2030. I selve virksomheden Arla skal udledningerne sænkes med 63 pct., fremgår det af strategiplanen. Dette vil medføre investeringer i blandt andet omstilling til grøn elektricitet, fossilfri transport, genanvendelig emballage og udskiftning af plast med fiberbaserede løsninger.

På verdensplan vokser forbruget af mejerivarer med omkring 2 pct. årligt. Bag det tal ligger en hastig vækst i blandt andet Asien, og et mere stabilt salg i Europa og Nordamerika, hvor forbruget dog trækker i retning af sundere og mere bæredygtige mejeriprodukter. Selskaber som Arla forsøger på en gang at jonglere med alle disse forandringer og samtidig reducere udledningerne af drivhusgasser. Derudover skal selskabet leve op til sit primære formål om at levere den bedst mulige mælkeafregning til sine andelshavere.

»Dette er et afgørende tidspunkt for mejeri og for vores andelshavere. Vores globale fødevaresystemer står overfor en dobbelt udfordring med klimaforandringer og behovet for bedre ernæring. Det kræver handling her og nu, og mejeri er en del af løsningen,« udtaler Arlas adm. direktør Peder Tuborgh i forbindelse med offentliggørelsen af strategiplanen.

Peder Tuborgh tilføjer:

»Det er nu, vi skal definere fremtidens mejeriproduktion. I de næste fem år vil vi samarbejde endnu mere med vores ejere, kunder og partnere for at fremskynde vores omstilling til en robust og bæredygtig mejeriproduktion, der er klar til fremtiden.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.