Erhverv

Bestsellers detailselskab er i offensiven – vil åbne 100 nye butikker årligt

Finn Poulsen, der står i spidsen for Only Stores med 700 europæiske butikker i den danske modekoncern Bestseller, satser på både flere og større fysiske forretninger. Samtidig skal de drive egne onlinebutikker.

Finn Poulsen er chef for både Only Stores og Bestseller Retail Europe. PR-foto.

Åbning af to nye butikker hver uge rundtom i Europa de kommende år. Sådan lyder strategien for modemærket Only, der på den måde agter at ekspandere med 100 butikker årligt og nå over de 1.000.

Desuden skal mærkets butikker hver have egen onlinebutik. Forventningen er nemlig at holde fart i begge salgskanaler på samme tid.

Only er del af den danske modekoncern Bestseller, hvor Finn Poulsen er chef for modemærket og samtidig adm. direktør samt partner i detailselskabet Bestseller Retail Europe/Only Stores. Han er desuden en del af topledelsen i Bestseller, hvor han siden 1991 har siddet i bestyrelsen.

Only Stores har aktuelt 700 tøjbutikker i 13 EU-lande og omsatte i 2020/21 for 2,5 mia. kr. – 0,4 mia. kr. mindre end året før. Som andre i detailhandlen blev den del af Bestseller ramt af coronakrisen, som i den forløbne vinter bød på tvangslukkede butikker i flere måneder i en række af Onlys største lande – især Tyskland, Holland og Danmark.

»I de hårdest ramte lande varede nedlukningen seks måneder, så det præger klart regnskabet. Men vi har brugt året til at ruste os og bl.a. tilpasse butiksporteføljen samt genforhandle huslejekontrakter,« siger Finn Poulsen og fortsætter:

»Vi kan konstatere, at siden genåbningen og hen over sommeren samt efteråret er salget virkelig kommet i fart igen, så vi måned for måned ligger over egne indekstal. Vi er overrasket over, hvor hurtigt tingene er kommet i fart igen på bagsiden af pandemien.«

Only Stores
  • Only Stores og Bestseller Retail Europe A/S driver 700 butikker fordelt på 13 markeder i Europa.
  • Blev stiftet i 1992 i et samarbejde mellem Finn Poulsen og grundlæggeren af Bestseller-koncernen, Troels Holch Povlsen. Siden har Finn Poulsen været selskabets adm. direktør, mens Anders Holch Povlsen i 2008 overtog faderens andel.
  • Selskabet beskæftiger i alt 4.200 medarbejdere – heraf 400 i Danmark.

Finn Poulsen er klar med en strategi om at ekspandere, så der åbnes 100 nye butikker årligt og især på de stærkeste markeder – herunder Frankrig og Tyskland. Samtidig er der i 2025-planen, at omsætningen skal øges pr. butik.

Desuden skal de bedste af de nuværende butikker fordobles i størrelse, så der vil også ske tilpasninger i nuværende lejemål med både lukning og åbning af butikker.

Only-chefen mener nemlig, at der er muligheder netop nu for at ekspandere og markere sig i millionbyer i Europa.

»Konkurrencen i Europa har ændret sig, så de der har valgt en offensiv strategi i markedet får afkastet nu. De som troede, at markedet ville ændre sig efter corona og har holdt igen, taber. Mange konkurrenter syd for grænsen, ejet af bl.a. fonde eller amerikanske koncerner, er mere defensive end os,« siger Finn Poulsen.

Bestseller-koncernen melder som den samlede branche om hastig vækst i onlinesalget. Også Only Stores har stort fokus på det digitale, hvor planen nu er at kombinere koncernsalg til forbrugerne med lokalt salg, så de 700 butikker hver for sig får egen onlineshop.

»Inden for det næste halve år kommer hver butik til at oprette en onlineklub, hvor de selv afsætter til forbrugerne via app. Det giver lokal tilknytning og ejerskab i onlineforretningen, og omsætningen går ind i butikkerne. Vi udvider konkurrencen på den måde også internt, men samlet får vi et bedre resultat. Mens alle taler om nye salgsmåder, vil vi i Only Stores bevise, at klassisk detailhandel stadig har en lys og stærk fremtid,« siger Finn Poulsen.

Koncernen
  • Familieejet dansk modekoncern med hovedsæde i Brande.
  • Ejes af adm. direktør Anders Holch Povlsen.
  • Rummer 20 mærker – bl.a. Jack & Jones, Selected, Vero Moda, Vila og Only.
  • Sælger tøj på 70 markeder i Europa, Mellemøsten, Nordamerika, Latinamerika, Indien og Australien samt via onlinehandel.
  • 2.600 egne og partnerejede butikker. Desuden afsætning via 15.000 andre forhandlere.

Som andre i detailhandlen og modeindustrien følger Only-chefen lige nu nøje med i udviklingen med stigende coronasmitte i flere lande i en tid, der også præges af stigende råvarepriser og pres på den globale logistik.

»Vi forudser, at der i nogle lande hen over vinteren kan komme visse restriktioner igen, men budgetterer ikke med nedlukninger af detailhandlen som i fjor. Vi er rustet til udfordringer og helt sikre på, at vi er på vækstsporet med større fremgang end markedet,« siger Finn Poulsen.

Finn Poulsen fastslår, at Only Stores og Bestseller Retail Europe »forventer et markant forbedret regnskab i indeværende regnskabsår«.

Den samlede Bestseller-koncern, som ud over Only omfatter 20 andre modemærker, kom ud af 2020/21 med rekordregnskab. Det gav et resultat før skat på 4,6 mia. kr. ud af en omsætning på 26,4 mia. kr.

Årsregnskab:

Betseller Retail Europe A/S (koncerntal). Mio kr. 2020/21 2019/20
Omsætning 2.448 2.860
Bruttofortjeneste 1.632 1.836
Resultat før skat 200 191
Læs også
Top job