Erhverv

Berlingskes ejerskab var mest til debat, da Radio- og tv-nævnet fredag traf sin længe ventede afgørelse

Blandt ændringer i sendetilladelsen, navneskifte og opkøb af ejerskab var det det sidste, Radio- og tv-nævnet brugte mest tid på at diskutere.

Radiokanalen Radio Loud har lokaler i Wildersgade på Christianshavn. Der arbejdes på redaktionen og i studierne. Mikrofon.

Fredag offentliggjorde Radio- og tv-nævnet sin længe ventede beslutning om den enormt kritiserede statsfinansierede dab-kanal, Radio Loud.

Måtte Radio Loud afvige fra sendetilladelsen i udbuddet, og fokusere mere på podcasts? Måtte Berlingske overtage størstedelen af ejerandelen i selskabet bag den udskældte radiostation? Måtte Radio Loud skifte navn til 24syv?

Svaret blev et ja, et nej og et ja.

Især navneskiftet til 24syv faldt tidligere lyttere af den hedengange radiostation for brystet, mens debatten i lige så høj grad drejede sig om, at Berlingske med en større ejerandel kunne få adgang til de mange millioner i statstøtte til et konkurrenceforvridende podcastværksted.

Netop det sidste, var det, der fyldte mest i diskussionen hos Radio- og tv-nævnet, fortæller nævns-formand Søren Sandfeld Jakobsen til Mediawatch.

Diskussionen har været svær, fordi bekymringerne fra konkurrenterne er helt reelle. Der er er dog ingen dokumentation for, at Berlingske har tænkt sig at udnytte sin ejerandel, siger formanden.

»Vi har selvfølgelig lyttet til branchen, men vi må også bare sige meget klart, at der er ikke nogen dokumentation for, at Berlingske vil misbruge det her. Vi kan ikke agere på fornemmelser og frygt. Fakta er, at der ikke er nogen dokumentation for, at Berlingske er ved at lave en podcastfabrik ud af det her. Derfor kan vi ikke sanktionere noget, vi ikke ved, kommer til at ske. Men vi kan stille nogle barrierer op for, at det ikke kommer til at ske. Det har vi forsøgt ved at sige, at I skal indestå for, at det er den oprindelige programtilladelse, der opfyldes, og I skal lave et selvstændigt årligt regnskab for, hvor meget I bruger på flow og hvor meget på podcast,« siger Søren Sandfeld Jakobsen til Mediawatch.

Berlingske ejer fremover 91 pct. af Kulturradio Danmark, som er selskabet bag den udskældte radiostation, der nu fremover hedder 24syv.

Læs også
Top job