Erhverv

Henter 675 mio. kr. i ny kapital: To danske tech-iværksættere har skabt en ’dobbelt enhjørning’ på syv år

To danskere rykkede til Silicon Valley for at ændre måden, vi bygger websider på. Syv år senere er selskabet Netlify 13 mia. kr. værd efter en ny investorrunde.

Artiklens øverste billede
Christian Bach (tv.) og Mathias Biilmann Christensen kendte hinanden fra gymnasiet og gik sammen om at give en ny web-teknkologi et skud. Nu står de i spidsen for en af de få, danske 'enhjørninge', efter at markedsværdien af Netlify lige er passeret 13 mia. kr. Foto: PR

Endnu et startup med danskere ved roret kan nu prale af den eksklusive titel som en enhjørning, altså med en værdi på over én milliard dollars. Selskabet Netlify har rejst 675 mio. kr. i en ny investorrunde, der sætter værdien til 13 mia. kr. – altså en dobbelt-enhjørning.

Men de to danske iværksættere tager det hele stille og roligt, når de fortæller om den heftige udvikling, iført kasket og hættetrøje fra deres hjem i Silicon Valley.

»Vi så tidligt, at der ville ske et skift i den måde, man bygger websider med. Og så har vi fået positioneret os som lederne i den udvikling, og vi har været heldige med, at det skift virkelig er ved at finde sted,« siger Mathias Biilmann Christensen, adm. direktør for Netlify.

I løbet af syv år har han sammen med partneren Christian Bach skabt et produkt, som nu bliver efterspurgt af både små og helt store virksomheder globalt. Og derfor har det ikke været svært at rejse penge i den nye runde.

»Vi har ikke aktivt været ude og søge, så investorerne er kommet til os. Der er mange, som har haft et godt øje til vores virksomhed,« siger Christian Bach, president og medstifter af Netlify.

Samlet er der siden 2016 rejst 1,4 mia. kr. hos Netlify, der lige nu har 200 ansatte, men som forventer at fordoble antallet det næste år. Og blandt kunderne finder man store navne som Nike og Verizon, men også danske Salling Group, der bruger teknologien i blandt andet Føtex og Bilka.

Teknologien, de to iværksættere står bag, handler kort fortalt om en ny måde at skabe det indhold, vi ser på websider. Den ’klassiske’ metode overlader alt arbejdet til en server – en computer i et stort datacenter – som skal behandle en masse data og forespørgsler, hver gang en besøgende dukker op. Problemet er, at websiderne med tiden er blevet mere avancerede, og presset på serveren stiger. En besøgende kan derfor risikere ventetid, når en webside loader.

Nu sidder vi to danskere i Silicon Valley med et hurtigt voksende firma i en meget gunstig situation.

Christian Bach, Netlify

Netlifys teknologi deler de mange opgaver op i mindre bidder, og meget af arbejdet kan så ’flyttes’ over til den besøgendes egen browser. En helt anden tilgang, som Netlify skulle overbevise alverdens webudviklere om at prøve – men det gik ret let, i takt med at problemerne med den gamle metode blev tydelige.

I dag er der 2,4 mio. udviklere, som bruger Netlifys platform, hvilket er hård valuta i den verden. Der er nemlig også andre muligheder nu for at køre samme nye koncept på nettet, men Netlify står stærkt, vurderer Christian Bach.

»Nu er vores forudsigelse om, at nettet ville blive bedre, hvis det blev bygget på en anden måde, blevet til virkelighed i meget stor skala. Så nu sidder vi to danskere i Silicon Valley med et hurtigtvoksende firma i en meget gunstig situation. Vi sidder helt centralt positioneret, og vi har den mest modne platform,« siger han.

Der er en mening med galskaben i at give pengene videre til nogle andre.

Mathias Biilmann Christensen, Netlify

Af de 675 mio. kr., der ryger ind på selskabets bankkonto, skal 65 mio. kr. af dem i øvrigt sendes videre til netop dem, som har valgt at bruge Netlifys platform. De skal nemlig bruges i en fond, som investerer i lovende startups på området.

»Der er en mening med galskaben i at give pengene videre til nogle andre. Vi investerer dem i startups, hvis succes er fuldstændig alignet med vores. Vi har selv gjort det som ”angels” i en årrække og skrevet cirka 50 checks. Det var ikke store beløb, men det handler om, at vi vil skabe et stærkt økosystem,« siger Christian Bach.

Netlify tog form i 2014, da Mathias Biilmann Christensen flyttede til USA for at forfølge en idé, der så siden blev til Netlify. Han kunne se, der var et potentiale og ringede året efter til sin gymnasieven, der havde arbejdet på webbureauer i 15 år i Danmark.

Med en markedsværdi på 13 mia. kr. er de to partnere nu mange penge værd, men hvor meget taler de ikke så meget om.

»Vi klarer os nok,« siger Mathias Biilmann Christensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.