Erhverv

Yderligere 17 medier satser på mediestøtte næste år

I 2021 blev der uddelt 367,7 mio. kr. i redaktionel produktionsstøtte.

Flere medier ønsker at få del i mediestøtten. Arkivfoto: Thomas Borberg

En lang række etablerede medier rundt om i landet modtager hvert år mediestøtte, og nu er der 17 nye af slagsen, som har søgt om også at få del i støtten i 2022.

Det skriver Mediawatch.

På den liste, Medienævnet i denne omgang skal gennemgå, er der både helt nye medier, mens der også er flere, der efter fejlslagne ansøgninger forsøger sig igen. Ifølge Mediawatch er f.eks. Euroinvestor fra Berlingske Media, Dagbladet Effektivt Landbrug og Aller-koncernens Se & Hør gengangere på ansøgerlisten.

Blandt de nye ansøgere, der ikke har søgt før, er f.eks. det nye JP Lokal, som går under JP/Politikens Hus, og erhvervsmediet Vigeur fra Det Nordjyske Mediehus.

De 17 nye ansøgere

Dagbladet Effektivt Landbrug

Dagens Byggeri

Euroinvestor.dk

Fashion Forum

Forbrugerådet Tænk

Gaffa.dk

JP Lokal

Kommunikationsforum/kforum.dk

Kontrast

KøbenhavnLIV

Nordiskemedier.dk

Samsø Posten

Se & Hør

Solidaritet

Soundvenue

The Copenhagen Post

Vigeur

Kilde: Slots- og Kulturstyrelsen

Det er Medienævnet, der træffer beslutning om, hvorvidt ansøgerne på baggrund af deres ansøgning kan være berettiget til at få del i mediestøtten.

I 2021 blev der ifølge Kulturministeriet uddelt over 367,7 mio. kr. i såkaldt ”redaktionel produktionsstøtte”. Millionerne er fordelt på medierne i portionsstørrelser fra et par hundrede tusinde kroner og op til tocifrede millionbeløb til enkeltstående medier.

Ifølge Kulturministeriet er mediestøtte til trykte og digitale medier er reguleret i mediestøtteloven, som trådte i kraft 1. januar 2014. Formålet er, at man vil fremme et »alsidigt og mangfoldigt udbud af nyheder af samfundsmæssig og kulturel karakter« for at styrke debatten og demokratiet.

Læs også