Erhverv

Nordisk Film Production opruster kreativt og indgår partnerskab med Creative Alliance

Et nyt samarbejde mellem Creative Alliance og Nordisk Film Production har til formål at styrke vækstmulighederne i et voksende marked.

Creative Alliance bliver en del af de berømte røde barakker i Valby. Foto: Jonas Olufson

Det instruktørejede produktionsselskab Creative Alliance rykker teltpælene op og flytter ind i Nordisk Films berømte kvarter i Valby og bliver til Nordisk Film - Creative Alliance.

Det skriver Mediawatch.

Der er ikke tale om et opkøb fra Nordisk Film Productions’ side, men Creative Alliance bliver dog en del af Nordisk Films brand, fortæller Henrik Zein, direktør for Nordisk Film Productions, til mediet.

Samarbejdet sker i et forsøg på at stå stærkere sammen på et svært og hårdt marked på både broadcast-siden og blandt streamingtjenester. Derfor får Creative Alliance nu mulighed for at trække på de kræfter, der ligger i det Egmont-ejede produktionsselskabs økonomi og erfaring, mens Nordisk Film omvendt kan gøre brug af Creative Alliances kreative kapital og netværk.

»Modellen tilgodeser, at Creative Alliance bliver ved med at lave det, de er så dygtige til, som er projekter af meget høj kvalitet. Det giver stamina til at udvikle flere ting og selv at kunne bekoste udviklingen, så man også kan tage nogle chancer og prøve noget af. Vi har måske også større muskler i forhandlingssituationer fx i forhold til distributionen. De har samtidig også et internationalt netværk, og det er også super spændende for os,« siger Henrik Zein til Mediawatch.

Nordisk Film Production er kendt for film som ”Den skyldige” og ”Dronningen”, mens Creative Alliance har produktioner i gang for Viaplay og TV2.

Nordisk Film Production har været hårdt ramt af coronapandemien, der fik omsætningen til at dykke fra 191 mio. kr. i 2019 til 114 mio. kr. Samtidig blev et overskud på 6,3 mio. kr. i 2019 vekslet til et underskud på 2,3 mio. kr.

Læs også
Top job