Erhverv

Paris sætter fartbegrænsninger på el-løbehjul til 10 km/t

Fremover skal elløbehjulsudbydere i den franske hovedstad Paris indstille deres elløbehjul, således at de ikke kan køre mere end 10 km/t.

Artiklens øverste billede
Også i Danmark er elløbehjulene populære og er at finde i alle landets største byer. Foto: Martin Lehmann

I de senere år har elløbehjul i markante farver hittet massivt på cykelstierne i Vesteuropa, hvor der også i de største danske byer findes en håndfuld forskellige udbydere.

Det har medført flere ophedede diskussioner om alt fra fart til generelle regler og retningslinjer, når borgere lejer det tunge løbehjul for at køre byen rundt.

Nu har den franske storby og hovedstad Paris taget konsekvensen af en række ulykker og sammenstød mellem elløbehjul og fodgængere og indført et krav om, at elløbehjulstjenesterne fremover skal indstille deres produkter, så de ikke kan køre mere end 10 km/t.

Paris har været et vigtigt marked for elløbehjulsvirksomhederne på grund af byens mange cykelstier, der gør det nemt for særligt turister at transportere sig rundt i storbyen på de eldrevne løbehjul.

På et tidspunkt blev det så populært med elløbehjulstjenester i den franske hovedstad, at der var hele 16 forskellige udbydere. Byens ansvarlige valgte derfor at tilvælge tre virksomheder, der skulle stå for at levere løbehjul, ligesom man i samme ombæring implementerede et sæt regler og retningslinjer for virksomhederne.

Det blev Dott, Lime og Tier, der vandt udbuddet for to år. De to sidstnævnte er også at finde i Danmark.

Elløbehjul har været en god forretning for flere af udbyderne, men samtidig har det for nogen gjort trafikken mere usikker. Ifølge det franske medie AFP har der været knap 300 ulykker i 2021, hvori 329 personer er kommet til skade, mens to personer er døde.

Også i Danmark har der været behov for at stramme op på reglerne, efter de første dele-løbehjul kom til København ved årsskiftet i 2019. Fra januar 2022 bliver det lovpligtigt at bære hjelm i hele landet, når man kører på et elløbehjul eller andre motoriserede køretøjer.

Samtidig betyder en ny aftale, at elløbehjulene skal afleveres i bestemte zoner. Med andre ord er det altså slut med at logge af og smide dem midt på gaden.

Også farten på elløbehjulene har været omdiskuteret i Danmark. Det fik i 2019 den svenske udbyder Voi til at sænke hastighedsgrænsen på virksomhedens løbehjul til seks km/t, når brugerne kører ind i bestemte områder i København, herunder Strøget, Nyhavn og Islands Brygge.

Normalt er hastighedsgrænsen på 20 km/t.

En opgørelse over antallet af ulykker i Hovedstadsområdet viser, at næsten 300 personer kom til skade i ulykker med elløbehjul i 2019.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.