Erhverv

Lars Larsen Group stoppede som ejer: Backtee får første overskud i 23 år

Tøjfirmaet Backtee havde i 25 år Lars Larsen og hans familie som ejer. I det første regnskabsår under den nye ejer bliver det til millionoverskud for første gang i over 20 år.

Den afdøde Jysk-købmand Lars Larsen ses her i iført tøj fra Backtee, som hans familie forlod efter 25 års ejerskab. På billedet ses også kronprins Frederik og Thomas Bjørn. Sidstnævnte var i en årrække sponsoreret af Backtee. Foto: Gregers Tycho Foto: Gregers Tycho

Backtee, der sælger golftøj og golfudstyr verden over, kan efter 22 år i træk med underskud nu fremvise en positiv bundlinje.

Endda et ganske solidt overskud efter skat på 5,4 mio. kr., viser et nyt regnskab.

Overskuddet kommer i det første år, efter at Lars Larsen Group stoppede 25 års ejerskab og i stedet overdrog anparterne til direktør Thomas Knudsen.

Lars Larsen Group
  • Familiekoncernen ejes af familien Brunsborg – afdøde dynekøbmand Lars Larsens to børn, Jacob Brunsborg og Mette Brunsborg, samt deres tilsammen fire børn, der er børnebørn til stifteren.
  • Den erhvervsdrivende fond Lars Larsens Jysk Fond ejer 1 pct. af Lars Larsen Group.
  • Bestyrelsesformand i familiekoncernen er Jacob Brunsborg, og Jesper Lund er adm. direktør.
Ud over Jysk-koncernen med 3.100 butikker i 50 lande ejer familien bag bl.a. følgende selskaber, som er en del af Lars Larsen Group:
  • Ilva (møbelkæde)
  • Bolia.com (møbler)
  • Actona (produktion af møbler)
  • Sengespecialisten (butikskæde)
  • Scancom International (havemøbler)
  • Letz Sushi (restaurantkæde)
  • HimmerLand
  • Third.space
  • Garia (golfbiler)
  • Ferdinand (hotel og restaurant i Aarhus)
  • Vision Properties (ejendomme)
  • Solid Leasing (biler)
  • Sofacompany (møbler)
  • Formuepleje (investering) – Lars Larsen Group ejer 41 pct.

I forbindelse med ejerskiftet valgte Lars Larsen Group at give en afskedsgave i form af et kapitaltilskud på 20,8 mio. kr. Det gjorde lige nøjagtigt egenkapitalen i Backtee positiv, da Lars Larsen Group forlod tøjfirmaet i september 2020.

»Ligesom min far (Lars Larsen, red.) har jeg jo været involveret i virksomheden i mange år, og jeg ønsker derfor Backtee, Thomas Knudsen og medarbejderne held og lykke med den fremtidige drift af virksomheden. Jeg vil bestemt følge med i, hvordan det går, også selv om Lars Larsen Group ikke fremover vil være ejer af virksomheden,« sagde Jacob Brunsborg, bestyrelsesformand i Lars Larsen Group, i en pressemeddelelse i september 2020.

Backtee havde i det seneste regnskabsår forventet et overskud på mellem 2 og 3 mio. kr. Så det endelig overskud på 5,4 mio. kr. anses derfor som »tilfredsstillende« ifølge det nye regnskab.

Mod slutningen af tiden med Lars Larsen Group som ejer valgte Backtee at gennemføre en »en gennemgribende turnaround af virksomheden«. Der skulle fokus på personale- og driftsomkostningerne, salgsorganisationen og en primær satsning på ecommerce og værdiskabende partnerskaber.

Af det nye regnskab fra Backtee fremgår det, at både bruttofortjenesten og driftsresultatet er øget betragteligt, og at personaleomkostningerne er blevet mere end halveret.

»Der er sket rigtig meget hos os, siden jeg overtog firmaet den 1. september 2020. Først og fremmest skal det dog siges, at vi igennem rigtig mange år har haft mange gode delresultater og gode projekter kørende, men samlet set har vi ikke haft held til at få hele forretningen til at give overskud,« skriver direktør og ejer, Thomas Knudsen, i en mail om det nye regnskab.

Han fortæller, at i forbindelse med Lars Larsen Groups exit fra Backtee blev der lavet en forretningsplan, som skar alle tabsgivende forretningsområder væk, heriblandt driften af egne butikker, fastlønnede salgsagenter samt finansiering af forhandlernes varelagre.

»Med det her resultat (overskuddet, red.) er vi således kommet godt i gang med det ”nye” Backtee. Vi vil fortsætte vores fokus på onlinesalget og har derfor haft rettet blikket mod udlandet på det seneste,« skriver Thomas Knudsen og henviser til, at Backtee i 2022 bliver synlige på flere større modeplatforme i Tyskland.

Backtee hører hjemme i Silkeborg og var gennem en årrække tøjsponsor for det danske golfikon Thomas Bjørn.

Tøjfirmaet er til stede i 10 markeder, og eksportandelen står for 50 pct. af Backtees samlede salg.

Læs også
Top job