Serier

Lego og Coca-Cola kæmper om brugte plastflasker

Virksomheder står i kø for at bruge gamle engangsflasker som erstatning for ny oliebaseret plastic. Coca-Cola vil have producenter af bl.a. tøj, havemøbler og legetøj til at holde snitterne væk fra de brugte flasker.

Kampen om fremtidens plastic
Coca-Cola vil have førsteret til at genbruge sine egne flasker, der er lavet af højkvalitets plastic. Foto: Arkivfoto

Brugte plastflasker bliver jagtet som det nye gennemsigtige guld af en lang række virksomheder, der arbejder på højtryk for at bremse brugen af ny oliebaseret plastic.

Det gælder bl.a. Lego og Coca-Cola, der begge ser genanvendelse af engangsflaskerne som den bedste bæredygtige plastløsning lige nu.

Det samme gør flere andre industrier, og jagten på de brugte flasker tegner derfor til at blive så intens, at Coca-Cola beder Lego og andre om at holde snitterne væk.

Coca-Colas plastikstrategi
  • Med strategien World Without Waste har Coca-Cola mål for, hvordan selskabet vil takle emballageproblematikken. Strategien skal både reducere CO2-udslippet og afhjælpe affaldsproblemer rundt om i verden.
  • Strategien spiller på de tre strenge design, indsamling, partnerskaber.
  • Design handler om at minimere CO2-aftrykket fra emballage. I 2030 skal Coca-Colas emballage være fremstillet af minimum 50 pct. genanvendt materiale.
  • I forhold til indsamling vil Coca-Cola inden 2030 indsamle det, der svarer til hver eneste flaske og dåse, der sælges.
  • Partnerskaber handler om at finde løsninger i fællesskab. F.eks. har Coca-Cola et partnerskab med det danske selskab Paboco, der er ved at teste en papirflaske.

»Vi skal have lov at genbruge den plastic, vi selv sender i markedet, og andre industrier skal ikke bryde dette loop ved at lave højkvalitetsplastic om til legoklodser, tøj og havemøbler,« siger Annette Spanggaard, der er CSR-direktør i Coca-Cola Danmark.

Ligesom mange andre bliver Coca-Cola inden længe underlagt et skærpet producentansvar i forhold til at indsamle brugt emballage. Samtidig stiller EU krav om, at der i 2025 skal bruges mindst 30 pct. genanvendt plast i nye flasker.

Coca-Cola hilser kravene velkommen, men mener til gengæld, at de skal have førsteret til de brugte flasker.

»Vi appellerer til EU-Kommissionen om at sikre vores industri en fair andel af den plastic, vi sender i markedet, da vi ellers ikke kan nå de mål og krav, vi som den eneste industri er underlagt,« siger Annette Spanggaard.

Engangsflaskerne er en lækkerbisken for mange forskellige brancher. De er nemlig produceret af plastmaterialet PET, der er af særlig høj kvalitet, fordi det skal leve op til kravene for fødevareemballage. Samtidig er flaskerne nemme at genanvende ved at nedbryde dem til et granulat, man kan bruge til nye plastflasker eller andre produkter.

Genbrugsmaterialet med navnet rPET (recycled PET) er hovedkomponenten i Coca-Colas store affaldsstrategi, hvor målet er, at genbrugsmateriale udgør 50 pct. af plasticflaskerne globalt i 2030.

Samtidig er genanvendt PET ideelt til f.eks. legoklodser, hvor der er store krav til egenskaberne for at få klodserne til at gribe ind i hinanden på den helt rigtige måde.

Næste år forventer den danske legetøjsgigant at have de første bæredygtige klodser klar i de rette farver, den rette holdbarhed og den rette gribeevne. De skal netop produceres af brugte plastflasker.

Lego peger selv på, at udbuddet af materialer bliver den måske største udfordring på længere sigt, men lige nu ser Legos chef for miljøansvarlighed, Tim Brooks, ingen problemer i at bruge gamle Sprite-, Fanta- og Coca-Cola-flasker til de bæredygtige klodser.

»Lige nu er den gennemsnitlige genbrugsandel af PET-flasker globalt omkring 50 pct. I USA, hvor vi får materialerne fra, er det omkring 25 pct. Så lige nu ser vi masser af ressourcer til rådighed,« siger Tim Brooks.

Lego vil ikke direkte kommentere Coca-Colas ønske om en form for eksklusiv adgang til rPET. Men Lego hjælper med at indsamle plastaffald ved at investere i sin egen forsyningskæde, der skal sikre adgangen til det vigtige materiale.

Samtidig tilføjer Legos chef for materialer, Nelleke van der Puil, at man sideløbende undersøger andre kilder til genanvendt PET.

Plastiske fakta
  • Pt. bliver mere end 99 pct. af plastic lavet af fossile brændstoffer.
  • De største producenter af ”virgin” plastic er Exxon, Shell, Saudi Aramco, Formosa og Borealis.
  • I 2020 blev der produceret ca. 370 mio. tons plastic. Hvis udviklingen over de seneste år fortsætter, vil der i 2030 blive produceret dobbelt så meget plastic som i 2015 og tre gange så meget i 2050.
  • I 2015 var kun 9 pct. af det plasticaffald, der nogensinde er skabt, blevet genbrugt.
  • I 2014 var der (målt på vægt) en plasticflaske i havet for hver fisk. Hvis udviklingen fortsætter, vil der i 2050 være lige så mange flasker som fisk
  • I 2014 lagde plasticproduktionen beslag på 6 pct. af den samlede olieproduktion. I 2050 vil det være steget til 20 pct.
  • USA topper listen over produktion af plasticaffald per person – med 100 kilo om året per m/k.
  • Nummer to er Storbritannien med 98,66 kilo, og herefter følger Sydkorea, Tyskland og Thailand.
Kilder: World Economic Forum & Worldatlas

»Der er meget PET, der bruges til andre formål, og det er også derfor, vi undersøger, om vi kan fremme genbrugsteknologi for at få mere udbud af PET fra andre genbrugskilder,« siger hun.

Anne Aittomaki, der er strategisk direktør i miljøorganisationen Plastic Change, bekræfter, at der er kamp om de brugte plastflasker.

»Lige nu er der rift om genanvendt PET,« siger hun.

Hun vil heller ikke forholde sig direkte til Coca-Colas forslag om, at fødevareproducenterne skal have førsteret til flaskerne. Men hun lufter en bekymring for, at prisen på rPET bliver så høj, at producenter af plasticflasker skruer ned for de bæredygtige ambitioner.

»Den høje kvalitet betyder, at producenter af andre varer end drikkevandsemballage er meget interesseret i at købe netop dette granulat (rPET, red.). Men hvis man tager plastic til flasker ud af retursystemet, skal der produceres flasker af ny virgin plastic (ny oliebaseret plast, red.), og det er ikke smart,« siger Anne Aittomaki.

Læs også
Top job