Erhverv

Bryggerierne vil gradvist reducere sukkeret i sodavand

De næste 8 år vil indholdet af kalorier i læskedrikke langsomt blive reduceret med 15 pct.

Bryggerierne og læskedrikproducenterne vil reducere antallet af kalorier i sodavand med 15 pct. inden 2030.

Det skal være slut med sodavand med så højt et indhold af kalorier, som vi kender i dag.

Frem mod 2030 skal indholdet af kalorier i læskedrikke i Danmark reduceres med 15 pct.

Det vil ske gradvist over de kommende otte år, hvor bryggerierne og andre producenter af sødede læskedrikke gradvist vil fjerne en del af sukkeret - gram for gram - for at nå reduktionen på 15 pct.

Det er sammenslutningen Fødevarepartnerskabet, der står bag aftalen. Partnerskabet består af næsten 150 fødevarevirksomheder, detailkæder, sundhedsorganisationer og andre interessenter i Danmark.

Hos to af Danmarks største producenter af læskedrikke, Carlsberg og Royal Unibrew, eksperimenterer man med reformuleringen af kendte produkter, skriver Nyt fra Bryggeriforeningen.

Det sker for bedre at kunne ramme smagen af de ”gamle” sodavands sukkerholdige fylde.

Reformulering vil sige, at man over tid fjerner et, to eller tre gr sukker fra drikkene ad gangen for at vænne forbrugerne til at produkterne smager mindre sødt.

»I Royal Unibrew har vi fået kraftigere fokus på nul-kalorie produkterne. Ikke bare i antallet af sundere produkter, men også i markedsføringen. På eksempelvis Faxe Kondi vil den sukkerfri version altid blive præsenteret, hvor det tidligere udelukkende har været vores traditionelle Faxe Kondi,« siger Lise Tjell, der er marketing manager i Royal Unibrew til bryggeriforeningens blad.

Faxe Kondi er sammen med Coca-Cola og Pepsi de bedst sælgende sodavand i Danmark.

Også hos Coca-Cola går strategien ud på, at satse mere på sukkerfrie varianter end de originale.

»Vi ønsker at bakke op omkring det stigende fokus på folkesundheden. Det kommer man til at kunne se i nye introduktioner af sukkerfrie varianter. Men i særdeleshed på vores satsning på den netop reformulerede Coca-Cola Zero Sugar, der har fået ny smag,« siger landedirektør Klaus Borello fra Coca-Cola Danmark til bladet.

De nye tiltag fra partnerskabets drikkevaregruppe gør også op med forpakningernes størrelse.

Tidligere har man nærmest kun oplevet, at mængderne blev øget i form af flasker, der blev større og større fra en halv liter til 1,5 liter og op til to liter.

Men flere af de store bryggerier er gået den anden vej på det seneste og har ”downsized” deres tilbud.

Det betyder, at forbrugerne har fået tilbudt eksempelvis cola i plastikflasker på 0,25 cl.

»Vi har fokus på downsizing og udviklingen af mindre forpakninger, så vi også på den måde tilbyder et lidt sundere alternativ til danskerne,« siger Lise Tjell.

Fødevarepartnerskabets drikkevaregruppe er blevet enige om at reducere indholdet af kalorier i deres produkter med 15 pct. pr. 100 ml frem mod 2030 og arbejder på at opsætte yderligere mål, skriver Nyt fra Bryggeriforeningen.

Læs også
Top job