Erhverv

Kinesiske Shein er stormet ind på markedet for fast fashion

Kinesiske Shein har overtaget H&M's position som det største fast fashion-brand i USA. Hvor kom den fra? Og hvorfor er mærket blevet så populært?

Artiklens øverste billede
Sheins tøj bliver produceret i Kina og sendes til mere end 200 lande. Foto: Skærmbillede af Sheins hjemmeside

Måske har du aldrig hørt om den før. Men den kinesiske online-virksomhed Shein er braget ind på markedet for fast fashion og har vippet giganter som H&M og Zara af pinden som størst og hurtigst.

En markedsanalyse foretaget af analysebureauet Earnest Research viser, at Sheins markedsandel i USA var vokset fra 13 pct. til 28 pct. målt på salg i USA fra januar til juni i år. Det betød, at Shein overhalede H&M, som ellers sad solidt på tronen som det største fast fashion mærke i USA.

Egentlig er Shein ikke en ny virksomhed. Den blev stiftet i 2008 af den kinesiske forretningsmand Chris Xu under navnet She Inside og solgte i begyndelsen brudekjoler på nettet.

Med tiden blev sortimentet dog udvidet, og i dag sælges der et bredt udvalg af tøj og tilbehør til mænd, kvinder og børn. I 2015 skiftede virksomheden navn til Shein (udtales "she in", red.).

Alligevel er det først indenfor det seneste år, at det for alvor har taget fart i vesten for den kinesiske virksomhed.

»Vi er ikke kommet ud af ingenting. Vi har brugt de sidste 10 år på at bygge fundamentet til selskabet. Det har været svært for kinesiske brands at tage til vesten og skabe et navn for dem selv,« sagde George Chiao, chef for Sheins aktiviteter i USA, tidligere i år til Financial Times.

Modsat mange andre modevirksomheder er Shein primært centreret om en app og har endnu ingen fysiske butikker. I maj i år overhalede den Amazon på listen over de hyppigst downloadede shopping-apps. Det skrev mediet Tech Crunch.

Og det er blandt andet virksomhedens skarpe fokus på online-tilstedeværelse og algoritmer, der har bidraget til den voldsomme vækst. Det fortæller Hope Anne Bruun, der er lektor i design og business på VIA.

Især Sheins hurtige tempo har gjort indtryk på hende.

»De er hurtige til at fange trends på eksempelvis sociale medier og tester dem af ved at producere en mindre beholdning – omkring 100 dele - af et stykke tøj. Og lige så snart det går op for dem, at et stykke tøj sælger godt, sætter de det i masseproduktion,« siger Hope Anne Bruun, der har beskæftiget sig meget med østasiatiske forretningsmodeller.

De små testbeholdninger betyder, at Shein kan teste en enorm mængde forskellige styles. Hver dag lancerer de ifølge Hope Anne Bruun 10.000 nye produkter på hjemmesiden

»Der er intet andet brand i verden, som lancerer så mange nye produkter hver dag,« siger hun. »Det er fast fashion - bare endnu hurtigere.«

I 2020 blev Shein i forbindelse med en serie E-investeringsrunde værdisat til svimlende 15 mia. dollars, svarende til knap 100 mia. kr. Omsætningen er estimeret til at være i omegnen af 10 mia. dollars årligt, svarende til 65 mia. kr. Det skriver det amerikanske erhvervsmedie Forbes.

De største etablerede fast fashion-virksomheder er stadig større end Shein målt på både omsætning og markedsværdi. H&M har en markedsværdi på omkring 270 mia. kr., og Inditex, der ejer Zara, har en værdi på næsten 700 mia. kr. Det viser Forbes liste over verdens største selskaber i 2021.

Men det kinesiske selskab har for længst overhalet andre modeselskaber, der primært opererer online, som eksempelvis Asos og Boohoo.

Vejen mod toppen har dog ikke været uden bump for Shein, der gennem årene har været genstand for en række kritikpunkter fra bl.a. danske organisationer. Intet tyder dog på, at det kommer til at sætte en kæp i hjulet på den hurtigtvoksende modegigant.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.