Elbiler og plug-in hybrider er populære som aldrig før, men der er bump på vejen

Det kører med salget af elbiler og plug-in hybrider i Danmark, men der er udfordringer, som også kommer til at trække lange spor ind i 2022.

Hvis man lægger elbiler og plug-in hybrider sammen, har de i december slået de rent forssiltdrevne biler. Arkivfoto

Så skete det.

December blev måneden, hvor biler med elkraft - altså elbiler og plug-in hybrider - overhalede de rent fossiltdrevne køretøjer og udgjorde hele 56 pct. af det samlede salg.

Det viser spritnye tal fra De Danske Bilimportører, som også generelt strutter af dansk entusiasme for biler med elektrisk drivkraft. Af de 185.328 solgte personbiler i 2021 var 65.000 af den opladelige salgs. Fuld-elektriske biler udgjorde 24.917 stk., mens de resterende 40.464 stk. var plug-in hybrider.

»De grønne biler leverede en fornem slutspurt i december måned i et år, hvor salget af grønne biler er gået langt bedre end de fleste havde turdet håbe på. Elbilsalget er steget med 80 procent i forhold til 2020, mens plug-in hybriderne er vækstet med over 120 procent,« siger direktør for De Danske Bilimportører Mads Rørvig i en pressemeddelelse.

Den samme tendens har man set hos Nic. Christiansen Gruppen, der importerer og sælger mærker som BMW, Hyundai, Honda, Land Rover og Jaguar.

Ifølge den adm. direktør for bilimportøren, NIels Vrist Bertelsen, har de ordrebøgerne fulde af biler med elektrisk drivkraft - også efter nytåret afgiftstigninger og ind i 2022.

»Hvis vi kigger på de biler, vi har solgt, men ikke leveret, så ser vi en endnu større andel af el og plug-in biler i det salg, der ikke er leveret endnu. Tendensen kommer altså til at fortsætte, og andelen af de grønne biler kommer også til at stige igen i 2022,« siger han.

Mads Rørvig fra Danske Bilimportører hæfter sig i pressemeddelelsen ved, at udfordringer pt. centrerer sig om lange leveringstider og mangel på ladestandere.

Dette tilslutter Niels Vrist Bertelsen sig, selvom de ikke alene udgør hovedbekymringen for kommende tider.

»Den helt store hurdle lige nu er, at de, der bor inde i byerne, får et større og større problem, fordi salget af elbiler stiger meget hurtigere, end vi havde regnet med. Det er rigtigt positivt, men vores ladestruktur følger ikke med, så det bliver sværere for dem inde i byerne at finde en ladeplads, når de kommer hjem fra arbejde,« siger direktøren og tilføjer:

»Lange normeringstider er også et problem hos alle, der sælger biler. Det skyldes microchips og corona. Så jeg vil opfordre til, at hvis man vil have en elbil, skal man være forholdsvist tidligt ude - for, som jeg ser det, bliver leveringstiderne længere og længere.«

Det generelle bilsalg faldt som konsekvens af microchipmangel og corona fra 198.124 i 2020 til 185.328 i 2021, og hvis man spørger Niels Vrist Bertelsen om et forsigtigt skøn på fremtiden, så forventer han, at det bliver nogenlunde det samme næste år.

Også selvom danskerne hungrer efter nye biler.

»Jeg tror igen ikke, vi kan levere de biler, der er efterspørgsel på. Det bliver meget præget af, hvor mange biler der er til rådighed. Jeg tror, det samlede salg i 2022 bliver nogenlunde på samme niveau som i år, men jeg tror, der er efterspørgsel på 200.000 eller måske 220.000 biler,« siger den adm. direktør.

Læs også
Top job