Erhverv

Flyselskaber vil gerne flyve grønt på indenrigsruterne

Operatørerne på de danske indenrigsruter bakker op om regeringens mål om 100 pct. bæredygtigt brændstof. Udfordringen med at skaffe tilstrækkeligt kan løses, lyder forventningen.

Flyselskaberne bakker op om regeringens mål om grøn indenrigsflyvning. Foto: Lukas Schulze/AP

Flyselskaberne på de danske indenrigsruter er parat til at flyve med grønt brændstof om få år. Dermed vil de gøre, hvad de kan, for at leve op til regeringens ambitiøse mål om grøn indenrigsflyvning, som statsminister Mette Frederiksen lancerede i nytårstalen.

Regeringens mål er, at der i 2025 skal være en indenrigsrute, som udelukkende flyves med klimavenligt brændstof. I 2030 skal alle flyvninger indenrigs være grønne.

Udfordringen er at skaffe tilstrækkeligt af det klimavenlige power-to-X brændstof, der også kendes som elektrofuel eller SAF, som står for sustainable aviation fuel.

Men flyselskaberne vurderer, at det kan løses, fordi produktionsanlæg vil blive etableret, når behovet er der. Og det er det, efter at grønne flyvninger er blevet regeringens officielle politik og bakkes op af flyselskaberne.

Flyselskabet DAT, der flyver indenrigs på ruterne fra Aalborg, Karup og Bornholm til København, håber i 2025 at være det første flyselskab herhjemme, som udelukkende flyver med det grønne brændstof.

»Vi vil gerne gøre Bornholmsruten til den første grønne indenrigsrute, og jeg tror på, at det er realistisk. Lufthavnen på Bornholm er statsejet, så det er oplagt, at man her etablerer et tankanlæg med grønt flybrændstof,« siger Jesper Rungholm, indehaver og adm. direktør i DAT, Danish Air Transport.

Vi vil gerne gøre Bornholmsruten til den første grønne indenrigsrute, og jeg tror på, at det er realistisk.

Jesper Rungholm, indehaver og adm. direktør i DAT, Danish Air Transport.

Han er overbevist om, at det bliver muligt at etablere en større produktion af power-to-X brændstoffet i løbet af få år.

»Vi har masser af grøn strøm i Danmark fra vindmøller, og der er en overproduktion om natten, hvor man kan producere brændstof til fly,« siger Jesper Rungholm.

Teknologien til at omdanne grøn strøm til flybrændstof er velkendt, men det kræver store investeringer i produktionsanlæg.

»SAS vil også hellere end gerne flyve med grønt brændstof på de danske indenrigsruter. Flyselskabet har som ambition at være førende, når det gælder bæredygtig luftfart, og SAS er ifølge egne oplysninger det flyselskab i verden, som anvender mest bæredygtigt brændstof.

SAS har en målsætning om at reducere CO2-udledningen på indenrigsruterne med 70 pct. i 2030, og det skal primært nås med brug af power-to-X brændstof.

»Når målet ikke er 100 pct., så er årsagen, at bæredygtigt brændstof ifølge vores vurdering ikke vil være tilgængeligt i tilstrækkeligt omfang i 2030. Men vi samarbejder gerne med den danske regering og andre, for at det kan blive muligt,« siger Alexandra Kaoukji, pressechef i SAS.

Hun tilføjer, at SAS har noteret regeringens udspil til en strategi for Power-to-X, hvor det fremhæves, at Danmark er i en god position til at etablere produktion.

Det er en fornuftig ambition, og i Norwegian er vi klar til at forfølge målet. Vi ved fra vores kunder, at det er noget, de efterspørger.

Andreas Hjørnholm, kommunikationschef hos Norwegian.

Også hos Norwegian, der er den største operatør på indenrigsruten fra Aalborg til København, er der opbakning til at flyve grønt på indenrigsruterne i Danmark.

»Det er en fornuftig ambition, og i Norwegian er vi klar til at forfølge målet. Vi ved fra vores kunder, at det er noget, de efterspørger,« siger Andreas Hjørnholm, kommunikationschef hos Norwegian.

I øjeblikket er de kommercielle fly, som anvendes til indenrigsflyvning i Danmark, kun godkendt til at anvende op til 50 pct. bæredygtigt brændstof. Der arbejdes dog på, at flyene kan blive godkendt til 100 pct. i løbet af de nærmeste år.

DAT anvender ATR fly på indenrigsruterne, og Jesper Rungholm oplyser, at producenten har forpligtet sig til at få flyene godkendt til at tanke grønt 100 pct.

Bæredygtigt flybrændstof er aktuelt tre til fem gange dyrere end traditionelt flybrændstof. Det er forventeligt, at prisforskellen vil blive mindre, når produktionen når en større skala.

Dansk Luftfart har tidligere foreslået, at der etableres en klimafond, som skal finansiere luftartens grønne omstilling. Det kan ske ved, at flybilletter pålægges et klimabidrag, der skal skabe indtægter på mellem 250 og 300 mio. kr. årligt.

»Hvis indtægterne fra en klimaafgift går til produktion af grønt brændstof, så er det min vurdering, at en flybillet fra Bornholm til København blot bliver 25-50 kr. dyrere med 100 pct. bæredygtigt brændstof i tanken. Det vil kunderne godt betale,« siger Jesper Rungholm.

Læs også
Top job