Coop og Rema 1000 følger trop og boykotter russiske varer
En række af de største supermarkedskæder i Danmark boykotter alle russisk-importerede varer. Det sker som følge af Kremls aktuelle krigsførelse i Ukraine.
Flere af de største supermarkeder i Danmark har over weekenden meddelt, at de boykotter russiske varer.
Salling Group, der bl.a. ejer Bilka, Føtex og Netto, meddelte i går, at selskabet fjerner alle russisk producerede varer fra hylderne, og nærmest samtidig meddelte Coop i Politiken, at supermarkedskæden, der ejer mere end 1.000 butikker i Danmark, deriblandt SuperBrugsen, Fakta, Irma og Kvickly, gør det samme.
»Det er nok mere en symbolsk handling. Men vi vil selvfølgelig ikke støtte Rusland, når regeringen har gjort, som den har gjort i Ukraine. Vi vil ikke støtte nogen, der skaber krig,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, til Finans.
Lars Aarup, der er kommunikationschef i Coop, uddyber, at det drejer sig om under 20 varer, som kæden har importeret fra Rusland. Det er primært chokolade og lidt frugt og grønt.
Han fortæller desuden, at de varer, som Coop importerer fra Østeuropa, primært kommer fra Polen og Ukraine. Det er særligt honning, som Danmark eksporterer fra Ukraine.
På Twitter skriver Jonas Schøder, kommunikationschef i Rema 1000, at kæden max har et par varer fra Rusland, men at kæden stopper samhandlen pga. krigen.
Han skriver desuden, at Rema 1000 importerer bl.a. honning og müslibarer fra Ukraine, og at kæden naturligvis fortsætter med det.
Lidl Danmark oplyser, at supermarkedskæden ikke har nogen russiske varer i sit sortiment.
»Vi følger situationen i Ukraine nøje, og vores tanker går til den ukrainske befolkning, både i Ukraine, i Danmark og i resten af verden,« lyder det i en mail.
Men det er ikke kun i forhold til madvarer, at de danske supermarkeder vil sætte et aftryk på den igangværende krig i Ukraine.
Lars Aarup, kommunikationschef i Coop, fortæller til Finans, at Coop er i gang med at række ud til kædens medlemmer og give dem muligheden for at donere til Ukraine. Samtidig undersøger Coop, om har varer på lager, som kæden kan sende til Ukraine.
Det drejer sig primært om konserves, ris, pasta og varmt tøj.
Lars Aarup fortæller ligeledes, at Coop har rakt ud til fagforeningerne HK og 3F for at få ukrainske flygtninge hurtigt i arbejde, når de ankommer til Danmark.
»Det kan eksempelvis være på lager eller i butik. Der vil selvfølgelig være nogle sprogudfordringer, men det vil vi håndtere. Og jeg er sikker på, at hvis kunderne møder en ekspedient, der snakker ukrainsk og engelsk, vil de kunne forstå situationen. Et arbejde skal give de ukrainske flygtninge hurtigt fodfæste i den periode, de skal være i Danmark,« siger han og tilføjer, at parterne er i gang med at finde en ordning, der skal skabe ordnede forhold og vilkår.
Også Salling Group forsøger via et samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp at hjælpe krigens ofre i Ukraine. Det sker ved en indsamling, som Salling Group selv har kickstartet med et beløb på 500.000 kr.
Derudover har Salling Group doneret yderligere 500.000 kr. til varer og andre aktiviteter, der skal bruges på at sænke priserne i kædens polske Netto-butikker, der ligger ved den polsk-ukrainske grænse.
»Det vigtigste lige nu er, at vi kan hjælpe dem, der flygter for deres liv og nu mangler det helt basale,« siger Henrik Vinther Olesen, kommunikationschef i Salling Group, i en pressemeddelelse.