Erhverv

Skatteaftale har efterladt stort milliardhul i togfond

Danske skatteydere må dække et tocifret milliardhul efter fejlslagen skat på olieselskaber.

Artiklens øverste billede
S-SF-R-regeringen fremlagde på et pressemøde i marts 2013 planer for at hente en tocifret milliardskat fra et par håndfulde gamle oliefelter i Nordsøen. Det, der skulle være en ekstraskat, er siden forvandlet til et dræn i statskassen. Grafik: Anders Vester Thykier Foto: Torkil Adsersen/Scanpix 2013

Tilbage i 2013 lovede daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) danskerne, at en ny skat på en række gamle oliefelter i Nordsøen over tid ville hente 27,5 mia. kr., der skulle finansiere en opgradering af det danske jernbanenet. Nu viser en gennemgang af olieselskabernes regnskaber, at der til dato ikke er kommet én eneste ekstra skattekrone i kassen.

Tværtimod viser selskabernes regnskaber, at det der skulle have givet en ekstra tocifret milliardskat til statskassen, til dato har medført en direkte skattelettelse på omkring 1 mia. kr. til de berørte olieselskaber.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Helle Thorning-Schmidt og spørgsmål sendt til SF’s formand Pia Olsen Dyhr, der blev transportminister lige efter vedtagelsen af den såkaldte togfondsskat, bliver besvaret af partiets transportordfører:

»Det er rigtigt, at indtægterne fra Nordsøen ikke har udviklet sig som forudsat af Skatteministeriet. Det betyder bare ikke, at Togfonden bliver en dårligere idé. De dele af Togfonden, som ikke allerede er gennemført eller igangsat, er finansieret i aftalen om infrastruktur fra 2021,« lyder det i et skriftligt svar fra Anne Valentina Berthelsen.

Bag svaret ligger det faktum, at rundt regnet halvdelen af de planlagte investeringer i Togfonden, der ifølge den daværende S-SF-R-regering stod til at blive finansieret af den nye skat på en række oliefelter i Nordsøen, allerede er afholdt.

Forskellen i forhold til de oprindelige planer er, at pengene nu er hentet hos skatteyderne frem for hos olieselskaberne.

Tænketanken Kraka kritiserede allerede tilbage i 2013 beregninger fra et tværministerielt udvalg anført af Skatteministeriet om den nye skat, der skulle levere finansieringen af den daværende regerings nyetablerede togfond.

»Som olieprisen har udviklet sig, kommer det ikke bag på mig, at der ingen ekstraskat er kommet ind,« siger cheføkonom Ulrick Beck fra Kraka i dag.

Men Kraka var langt fra alene med sin kritik. Jyllands-Posten gengav i en artikelserie umiddelbart efter lanceringen af Togfonden i marts 2013 anklager fra en række branchekilder omkring, at der var noget galt med beregningerne. Men de blev tilbagevist kort efter af Helle Thorning-Schmidt.

»Vi har ingen grund til at betvivle, at de tal, man er kommet frem til i Skatteministeriet, er korrekte,« sagde statsministeren på sit ugentlige pressemøde. Og hun fortsatte:

»Der er mange interesser i den her sag, og der er også visse partsindlæg i sagen. Vi baserer os på Skatteministeriets beregninger, som er ret konservative. Dem lægger vi til grund, og vi mener, de er korrekte,« tilføjede Helle Thorning-Schmidt.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.