Erhverv

Danske Reform har en drøm om at sælge bæredygtige designkøkkener i hele verden

Køkkenbutikken Reform har netop modtaget 186 mio. kr. i kapitalforhøjelse. Midlerne skal understøtte virksomhedens meget ambitiøse mål.

Artiklens øverste billede
Michael Andersen og Jeppe Christensen havde ingen ide om, hvordan man bygger en køkkenbutik op, da de stiftede Reform for syv år siden. Robert Rieger

Det danske køkkenbrand Reform har store ambitioner om at blive et bæredygtigt verdensbrand. Nu er selskabet hjulpet godt på vej med en solid saltvandsindsprøjtning fra Vækstfonden og den franske investeringsfond ECP, som sammenlagt har skudt 186 mio. kr. ind i frisk kapital.

Da Jeppe Christensen og Michael Andersen grundlagde køkkenbutikken i 2014 havde ingen af dem forudsætningerne for at starte den type virksomhed.

»Vi er klassiske iværksættere, der gerne vil prøve at ændre tingene lidt og gøre dem bedre. Vi kiggede ud på køkkenbranchen og var ret forundrede over, hvor ensformig den var,« forklarer Jeppe Christensen, der i dag er øverste direktør i Reform.

Makkerparret iagtog markedet og fandt, at der groft sagt var to poler. I den ene ende var der meget ensformige køkkener med samme udtryk og æstetik, og i den anden var der meget eksklusive og dyre designmodeller.

»De køkkener, hvor kvalitet og design var vægtet højt, kostede spidsen af en jetjager. Vi følte ikke, der var noget køkkenbrand, der talte til det, som vi følte var vigtigt. Hvor god kvalitet og æstetik er i højsæde. Men hvor det også er tilgændeligt for den almene mand, så man rent faktisk selv kan gå ud og købe et sejt køkken, uden at man skal ud og belåne huset.«

I begyndelsen allierede Jeppe Christensen og Michael Andersen sig med designere og arkitekter, som var kendte for at designe køkkenfacader op omkring Ikea-indmad – det nogen kender som Ikea-hack.

»Hverken Michael eller jeg kendte særlig meget til køkkenbranchen. Hvordan bygger man et køkkenfirma helt fra nul? Det var en rimelig uoverskuelig opgave,« fortæller Jeppe Christensen.

De kastede sig ud i at sælge køkkenfacader som en hurtig måde at komme ind på markedet og teste, hvorvidt der var købere til deres designsprog.

I dag køber størstedelen af kunderne køkkener, som Reform har bygget fra bunden. Direktøren vurderer, at virksomheden indenfor de næste to til tre år helt har udfaset løsningen med Ikea-hacket.

»Da vi skabte Reform, besluttede vi, at vi ville skabe et verdensbrand. Det, der sker for mange køkkenbrands er, at de er lokalt forankerede. Generelt er der stor konkurrence, og det er svært at indtræde på nye markeder, hvis man ikke har noget, man kan skille sig ud med,« siger Jeppe Christensen.

Han mener, at Reform har formået at træde ind på mange markeder, fordi deres produkter er så designdrevne, som de er. I dag vækster de i Tyskland og USA, som også er der, hvor de sælger mest. I alt har virksomheden solgt køkkener i 25 lande.

Nu er det især USA, som er kikkerten. Reform har to showrooms i staterne, men planlægger to mere i 2022. Det skal de nye investeringer hjælpe med.

Den andet mål på dagsordenen er omlægning til bæredygtig virksomhed.

»Det er et fattigt mål, bare gerne at ville være en milliardforretning. Vi vil gerne bygge en profitabel forretning, men vi vil ikke gøre det på bekostning af jorden og vores ansatte,« forklarer Jeppe Christensen.

Processen med omstilling begyndte for et års tid siden. Virksomheden er kommet langt med forskellige tiltag, men slår sig ikke op på bæredygtighed endnu. Jeppe Christensen forklarer, at de gerne vil gøre det ordenligt, og at det tager tid:

»Det er en kæmpe udfordring. Men hvis ikke man formår at lave en transformation og omfavne det, der i virkeligheden er common sense – at behandle mennesker og planeten på en ordenlig måde – så taber man helt sikkert også som virksomhed.«

Foruden de to showrooms, som Reform vil åbne i USA i år, har de fem til otte på tapetet i 2023. Herudover skal de nye investeringer bruges til at skabe bedre it-løsninger og ikke mindst omstillingen som et bæredygtig brand.

»Folk vil blive blown away over, hvor langt vi faktisk er. Jeg tror, at om et år er vi det mest bæredygtige køkkenbrand, du kan finde i verden.«

Reform har hidtil været en underskudsforretning og havde senest et tab på over 10 mio. kr. i 2020.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.