• Opdateret 23/05/2022 kl. 13:14
Erhverv

Kæmpefabrik på vej til Herning: Topsoe skyder 2 mia. kr. i verdens største elektrolysefabrik

Teknologikæmpen Topsoe har udpeget Herning til at huse en kæmpefabrik til produktion af grøn brint, der kan bruges til CO2-fri brændstof til skibe, fly og lastbiler.

Artiklens øverste billede
Roeland Baan, adm. direktør i Topsoe, er i gang med at forvandle den hæderkronede virksomhed til en global grøn frontløber. Det sker bl.a. med en historisk satsning på en ny elektrolysefabrik. Foto: Gregers Tycho

(Rettet 23.05.2022 kl. 13.14: Af en tidligere version af denne artikel fremgik det, at teknologikoncernen Topsoe har valgt Herning til at huse verdens største fabriksanlæg til produktion af grøn brint. Grøn brint produceres ved hjælp af elektrolyse, og Herning-fabrikken vil rettelig huse verdens største produktion af elektrolyseanlæg baseret på den såkaldte SOEC-teknologi. Finans beklager fejlen.)

Topsoe er med en ny kæmpesatsning klar til at gøre Herning til et knudepunkt i Europas omstilling fra sort til grøn energi.

Den hæderkronede danske teknologikoncern går efter at blive en afgørende spiller på den globale energiscene, når det gælder fremstilling af grøn brint. Nu tager Topsoe-topchef Roeland Baan så et afgørende skridt med en melding om, at Herning kommer til at huse verdens største fabriksanlæg til produktion af elektrolysatorer med den såkaldte SOEC-teknologi.

»Det er den første fabrik af sin slags i verden og den største enkeltinvestering nogensinde for Topsoe,« siger Roeland Baan til Finans.

Alligevel ryster han ikke på hånden, fordi den globale klimaudfordring gør, at verdenssamfundet nærmest skriger på grøn brint.

»Vi ser ind i en enorm efterspørgsel de næste 25 år,« siger topchefen om satsningen, der ventes at koste Topsoe omkring 2 mia. kr.

At grøn brint ses som en uundværlig brik på vej mod en CO2-neutral fremtid, hænger sammen med, at grøn brint er nøglen til at gøre den tunge industri fri af fossile brændsler som olie, kul og gas, ligesom grøn brint kan omdannes til flydende CO2-fri brændstof – også kaldet Power-to-X (PtX) - til skibe, fly og lastbiler.

Det er den første fabrik af sin slags i verden og den største enkeltinvestering nogensinde for Topsoe.

Roeland Baan, adm. direktør i Topsoe

I første omgang er målet for Topsoe en årlig elektrolysekapacitet svarende til 0,5 gigawatt (GW). Men milliardsatsningen gemmer på langt mere. Den nye fabrik kan på sigt skaleres op til gigantiske 5 GW, lyder det.

Produktion af grøn brint kræver enorme mængder grøn strøm. Derfor er Roeland Baan begejstret for den historiske udbygning med 150 GW havvind i Nordsøen frem mod 2050, som Danmark, Tyskland, Holland og Belgien netop har aftalt.

»Aftalen mellem EU-Kommissionen og de fire Nordsølande er et vigtigt skridt i overgangen til vedvarende energi,« siger han.

I marts løftede klima- og energiminiser Dan Jørgensen sløret for en ny PtX-aftale med en ambition om at nå en elektrolysekapacitet på 4-6 GW inden 2030 i jagten på at placere Danmark i Europas PtX-top-3. Til sammenligning har EU et mål om at nå 40 GW i 2030.

Topsoe-fabrikken, der gemmer på 170 nye job, ventes at stå færdig i 2024.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.