Erhverv

Sports Connection har fart i salget af amerikanske sko og ruller flere butikker ud

Chefen for Sports Connection, som sælger Skechers-sko i Danmark og fire andre lande, ser ændringer i detailhandlen trods inflation og krisefrygt.

Artiklens øverste billede
Peter Jørgensen er ejer af og adm. direktør for Sports Connection, der sælger det amerikanske skomærke Skechers. Det via bl.a. en stor såkaldt superstore i Esbjerg. Foto: Joachim Ladefoged.

Sports Connection har fuld fart på.

Skodistributøren med hovedsæde i Esbjerg trodser et dalende skomarked ved at rulle nye konceptbutikker ud, ligesom salget til selskabets øvrige fysiske forhandlere fortsat vokser. Forbrugerne søger mod igen de fysiske butikker, lyder forklaringen.

Peter Jørgensen er ejer af og adm. direktør for Sports Connection. Foto: Joachim Ladefoged.

»Pandemien har været hård på mange måder, men der er atter et humør, som får forbrugerne retur til butikkerne og med lyst til at shoppe. Det er klart, at lige nu rammer inflations-stigninger og usikkerhed. Men vi kan se, at der sker noget positivt i markedet. De høje vækstrater i onlinehandlen under pandemien er vendt til, at flere atter går i butik,« siger Peter Jørgensen, adm. direktør og ejer af Sports Connection.

På trods af, at de seneste par år har været præget af pandemien med bl.a. periodevis tvangslukning af detailbutikker havde Sports Connection en fremgang i salget på 21 pct. i 2021. Forventningen er at passere en omsætning på 500 mio. kr. i år, da væksten er fortsat. Det er sket på trods af generel usikkerhed hos forbrugerne og ikke mindst en høj inflation.

Skoselskabet har salg af Skechers-produkter til både eksterne forhandlere og gennem egne butikker. Sports Connection har aktuelt 55 butikker i de fem lande. En mindre del af dem drives af franchisepartnere. Målet er også at ekspandere med flere nyetableringer allerede i år.

Shopping er jo for mange en social aktivitet, der skal byde på oplevelser.

Peter Jørgensen, Sports Connection.

»Vores engroshandel går supergodt med ca. 50 pct. fremgang, og indsalget til 2023 fortsætter trenden. På samme tid har vi selv fat i retail. Skechers har flere end 4.300 konceptbutikker globalt, som kun fører mærkets egne sko og produkter. De 55 er på vores markeder, og vi satser på at åbne i hvert fald fire-fem mere i år samt endnu flere i 2023,« fortæller Peter Jørgensen.

25 af butikkerne ligger i Danmark, mens 40 pct. af salget sker her i landet samlet set.

»Der kommer flere til også i Danmark, mens ellers er fokus på Norge, Sverige, Finland og nu også Tyskland, som vi har fået med som marked på retail. Selvom vi også har onlinehandel, og den udvikler sig fornuftigt, lægger vi stor vægt på den fysiske detailhandel. Jeg glæder mig over, at den har det godt selv i et usikkert marked,« siger Peter Jørgensen.

Han peger på, at Sports Connections vækstrater bygger på vundne markedsandele.

»Vi kan se, at skobranchen i Europa samlet er gået tilbage, men vi fortsætter ekspansionen med flere butikker og vækst i kraft af en stærkere position på markedet. Selvom vi udbygger med egne butikker, ønsker vi fortsat også at have en stærk engroshandel og gode partnere med i væksten. Vi har i forhold til 2019 en fremgang på 52 pct. i egen detailhandel. Renset for nyåbninger er væksten på 35 pct. på egen detail. Det indikerer, at detailhandlen er kommet stærkt igen.«

Peter Jørgensen forventer at åbne endny flere Skechers-butikker i de fem lande, hvor han har salget. Foto: Joachim Ladefoged.

Peter Jørgensen mener som købmand, at det er afgørende for fremtiden at investere endnu mere i spændende butikker og høj service. Uden det kan den fysiske butik ikke konkurrere med onlinehandlen.

»Shopping er jo for mange en social aktivitet, der skal byde på oplevelser. Derfor er det vigtigt, at der i både handelsgademiljøer og shoppingcentre også er tilbud med restauranter og andet ved siden af butikkerne. Men det vigtigste er, at kunderne tages alvorligt, og fokus er på service samt faglig viden i forretningen. Ellers vil den fysiske detailhandel ikke kunne overleve på langt sigt.«

De høje vækstrater i onlinehandlen under pandemien er vendt til, at flere atter går i butik.

Peter Jørgensen, Sports Connection.

Sports Connection har senest åbnet en såkaldt ”superstore” i Esbjerg, der er på 850 kvadratmeter, mens en typisk konceptbutik i selskabet er på kun ca. 200 kvadratmeter.

Det er den hidtil største flagskibsbutik i Europa under det amerikanske skomærke.

»Skechers er globalt set tredje største skomærke efter Nike og Adidas. Ses der udelukkende på casual- eller komfort-markedet, er Skechers størst på verdensplan og udvikler flere nye produkttyper end nogensinde. Vi er ikke et modemærke, men følger de aktuelle trends i design og farver. Ikke mange skomærker globalt står på egne ben med egne butikker. Det kræver et stort sortiment med volumen.«

Årsregnskab

Sports Connection Holding ApS (mio.kr.)20212020
Omsætning457378
Driftsresultat (Ebitda)11669
Resultat før skat10862
Årsresultat8549
Egenkapital12595

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.