Sports Connection har fart i salget af amerikanske sko og ruller flere butikker ud
Chefen for Sports Connection, som sælger Skechers-sko i Danmark og fire andre lande, ser ændringer i detailhandlen trods inflation og krisefrygt.
Sports Connection har fuld fart på.
Skodistributøren med hovedsæde i Esbjerg trodser et dalende skomarked ved at rulle nye konceptbutikker ud, ligesom salget til selskabets øvrige fysiske forhandlere fortsat vokser. Forbrugerne søger mod igen de fysiske butikker, lyder forklaringen.
»Pandemien har været hård på mange måder, men der er atter et humør, som får forbrugerne retur til butikkerne og med lyst til at shoppe. Det er klart, at lige nu rammer inflations-stigninger og usikkerhed. Men vi kan se, at der sker noget positivt i markedet. De høje vækstrater i onlinehandlen under pandemien er vendt til, at flere atter går i butik,« siger Peter Jørgensen, adm. direktør og ejer af Sports Connection.
På trods af, at de seneste par år har været præget af pandemien med bl.a. periodevis tvangslukning af detailbutikker havde Sports Connection en fremgang i salget på 21 pct. i 2021. Forventningen er at passere en omsætning på 500 mio. kr. i år, da væksten er fortsat. Det er sket på trods af generel usikkerhed hos forbrugerne og ikke mindst en høj inflation.
Skoselskabet har salg af Skechers-produkter til både eksterne forhandlere og gennem egne butikker. Sports Connection har aktuelt 55 butikker i de fem lande. En mindre del af dem drives af franchisepartnere. Målet er også at ekspandere med flere nyetableringer allerede i år.
Shopping er jo for mange en social aktivitet, der skal byde på oplevelser.
»Vores engroshandel går supergodt med ca. 50 pct. fremgang, og indsalget til 2023 fortsætter trenden. På samme tid har vi selv fat i retail. Skechers har flere end 4.300 konceptbutikker globalt, som kun fører mærkets egne sko og produkter. De 55 er på vores markeder, og vi satser på at åbne i hvert fald fire-fem mere i år samt endnu flere i 2023,« fortæller Peter Jørgensen.
25 af butikkerne ligger i Danmark, mens 40 pct. af salget sker her i landet samlet set.
»Der kommer flere til også i Danmark, mens ellers er fokus på Norge, Sverige, Finland og nu også Tyskland, som vi har fået med som marked på retail. Selvom vi også har onlinehandel, og den udvikler sig fornuftigt, lægger vi stor vægt på den fysiske detailhandel. Jeg glæder mig over, at den har det godt selv i et usikkert marked,« siger Peter Jørgensen.
Han peger på, at Sports Connections vækstrater bygger på vundne markedsandele.
»Vi kan se, at skobranchen i Europa samlet er gået tilbage, men vi fortsætter ekspansionen med flere butikker og vækst i kraft af en stærkere position på markedet. Selvom vi udbygger med egne butikker, ønsker vi fortsat også at have en stærk engroshandel og gode partnere med i væksten. Vi har i forhold til 2019 en fremgang på 52 pct. i egen detailhandel. Renset for nyåbninger er væksten på 35 pct. på egen detail. Det indikerer, at detailhandlen er kommet stærkt igen.«
Peter Jørgensen mener som købmand, at det er afgørende for fremtiden at investere endnu mere i spændende butikker og høj service. Uden det kan den fysiske butik ikke konkurrere med onlinehandlen.
»Shopping er jo for mange en social aktivitet, der skal byde på oplevelser. Derfor er det vigtigt, at der i både handelsgademiljøer og shoppingcentre også er tilbud med restauranter og andet ved siden af butikkerne. Men det vigtigste er, at kunderne tages alvorligt, og fokus er på service samt faglig viden i forretningen. Ellers vil den fysiske detailhandel ikke kunne overleve på langt sigt.«
De høje vækstrater i onlinehandlen under pandemien er vendt til, at flere atter går i butik.
Sports Connection har senest åbnet en såkaldt ”superstore” i Esbjerg, der er på 850 kvadratmeter, mens en typisk konceptbutik i selskabet er på kun ca. 200 kvadratmeter.
Det er den hidtil største flagskibsbutik i Europa under det amerikanske skomærke.
»Skechers er globalt set tredje største skomærke efter Nike og Adidas. Ses der udelukkende på casual- eller komfort-markedet, er Skechers størst på verdensplan og udvikler flere nye produkttyper end nogensinde. Vi er ikke et modemærke, men følger de aktuelle trends i design og farver. Ikke mange skomærker globalt står på egne ben med egne butikker. Det kræver et stort sortiment med volumen.«
Årsregnskab
Sports Connection Holding ApS (mio.kr.) | 2021 | 2020 |
Omsætning | 457 | 378 |
Driftsresultat (Ebitda) | 116 | 69 |
Resultat før skat | 108 | 62 |
Årsresultat | 85 | 49 |
Egenkapital | 125 | 95 |