Kina trækker Ecco frem - og fylder nu 33 pct. af salget
Ledelsen i Ecco Sko er fortsat slet ikke tilfreds med udviklingen i det europæiske salg. Til gengæld betegnes Kina som den mest succesfulde salgsregion for den danske, familieejede skokoncern.
Kina fylder mere end nogensinde i salget for danske Ecco. Det netop i en tid, da covid-19 atter her i foråret har ført til store nedlukninger i netop Kina.
Ecco er aktuelt mest i vælten omkring Rusland, hvor selskabet i modsætning til en række andre danske og vestlige selskaber har opretholdt salget og alle butiksaktiviteter - trods landets invasion i Ukraine.
Ledelsen og bestyrelsen i den familieejede skokoncern har midt i det fokus ikke ønsket at tale med medier den seneste tid og fortælle om udviklingen.
Ecco Sko A/S har dog tidligere på ugen udsendt årsberetning, hvor der gives en række oplysninger om udviklingen i 2021, herunder for salgsmarkederne.
Ecco - med salg i ca. 90 af verdens lande - blev i 2020 hårdt ramt af coronakrisen, da salget totalt dykkede med 20 pct.
I 2021 var salgsvæksten dog vendt retur. Det med et samlet løft på 11,5 pct til ca. 9,1 mia. kr. Ecco fremhæver i årsberetningen, at der er fremgang i alle salgsregioner.
Det påpeges dog, at Kina er »den mest succesfulde region«. Trods covid-19 også i 2021 var der vækst i salget på 19 pct.
Dermed voksede Kina-regionen med 3 pct. i det totale salg, og udgør nu 33 pct. af Eccos samlede sko-omsætning.
Finans har de seneste dage uden held forsøgt at få kommentarer til regnskabet og den aktuelle udvikling fra koncernledelsen hos Ecco, der har hovedsæde i sønderjyske Bredebro.
Ud over de aktuelle udfordringer med Rusland og krigen i Ukraine spiller corona-pandemien netop nu globalt fortsat en væsentlig rolle ikke mindst i Kina. Det med store nedlukninger, der rammer hele detailhandlen og salget hårdt i bl.a. millionbyen Shanghai.
Dertil kommer, at netop forsyninger ud af Kina også er markant påvirket. En lang række vestlige producenter – bl.a. også Ecco – har egen produktion eller brug af underleverandører i Kina.
Ecco-ledelsen sætter i beretningen ikke ord på den aktuelle udvikling i Kina. Om forudsigelserne for 2022 skriver Ecco, at forventningen er, at covid-19’s påvirkning ventes at flade ud i året.
Det understreges dog samtidig, at på samme tid vil andre udfordringer fortsætte i 2022 – bl.a. i forsyningskæderne og inflation, der rammer råvare- og fragtpriser.
Under coronatiden har koncernen haft udfordringer med et presset skosalg ikke mindst i Europa.
Ecco Skos adm. direktør Panos Mytaros skriver i årsberetningen bl.a., at selskabet havde en forbedret performance i både USA og Europa sammenlignet med 2020. Han understreger dog, at der fortsat er tale om en »utilfredsstillende udvikling«.
Det fremgår af regnskabet, at engrossalget i Europa – altså til eksterne forhandlere - dykkede med 2 pct. i 2021, mens det direkte salg fra Ecco til forbrugerne voksede med 10 pct.
Ecco har det seneste år gennemført en plan om at slå to salgsselskaber i Europa sammen – et for engros i Holland samt et for egne butikker og onlinehandel i Schweiz. Det var formelt på plads ved indgangen til 2022.
I spidsen for øvelsen stod Claus Flyger Pejstrup som chef for Ecco Europe. Han kom til den familieejede skokoncern i sommeren 2021, efter 19 år i Lego-koncernen hvor han var del af topledelsen.
Finans kunne dog for få uger siden berette, at Claus Flyger Pejstrup er stoppet igen hos Ecco ved udgangen af april.
Af regnskabet fremgår salgstal for salgsudviklingen i de enkelte, globale salgsregioner, mens der ikke er præciseret indtjening for hverken lande eller regioner.
Ud over egne butikker, engrossalg til andre forhandlere og onlinehandel har Ecco i nogle lande partnere med i driften og dermed også minoritetsinteresser ind i det samlede regnskab.
Årsregnskab:
Ecco Sko A/S (mio. euro) | 2021 | 2020 |
Omsætning | 1.218 | 1.092 |
Resultat før skat | 43 | 45 |
Årsresultat | 13 | 23 |
Egenkapital | 498 | 540 |
Antal ansatte | 21.712 | 21.434 |