Alting stiger i USA - men kyllinger på spyd har kostet det samme i 10 år
Der en god grund til at rotisserikyllinger holder samme lave pris i USA - og hvorfor de står bagerst i supermarkedet.
Mens prisen på stort set alle varer i et amerikansk supermarked kun har kendt en vej - op - så koster rotisserikyllinger altid det samme.
Kyllinger roterende på spyd - kaldet rotisseri - er en slagvare, og den pris piller man bare ikke ved. Heller ikke selvom de bliver solgt til under indkøbsprisen, skriver CNN Business.
Rotisserikyllinger er en favorit hos de amerikanske forbrugere, og hos eksempelvis den store supermarkedskæde Costco har prisen ligget på 4,99 dollar i snart et årti. Det samme hos flere andre supermarkeder med delikatesseforretninger.
Priserne på de stegte kyllinger kan variere fra 4,99 dollar op til 7,39 dollar alt efter, hvilke supermarkeder der er tale om. Men den ændrer sig ikke eller kun marginalt.
Heller ikke selv om prisen på en kylling det seneste år er steget med 16,4 pct. i indkøb.
Rotisserikyllinger en nemlig en såkaldt ”loss leader” (tabs ledestjerne), der får kunderne ind i butikken. Og når først kunderne er inde, så køber de masser af andre varer, hvor supermarkedet har haft mulighed for at hæve priserne.
Derfor står langt de fleste rotisserimaskiner i amerikanske supermarkeder altid bagerst i butikken, så kunderne skal forbi alle de andre varer for at købe kyllingerne.
»Når kunderne først er inde i butikken, så kan de sætte kryds ved alle de andre varer på deres indkøbsseddel og som butikken har en højere fortjeneste på,« siger Ernest Baskin, der er adjungeret professor i supermarkedsmarkedsføring ved Saint Joseph’s University.
En anden grund til, at supermarkedet ikke kan eller vil hæve prisen, er, at kunderne er sig pinligt bevidste om prisen på netop rotisserikyllinger.
Hos Costco sælger man over 106 mio. rotisserikyllinger om året, og alle dens rotisserier står helt nede bag i butikkerne.
Prisen på 4,99 dollar pr. styk er så vigtig for kæden, at den har opført en kæmpe kyllingeforarbejdnings fabrik i Nebraska for at sikre sig nok forarbejdede kyllinger til kædens butikker.
Fabrikken åbnede i 2019 og kan forarbejde mere end 100 mio. kyllinger om året.