Ascendic blev hacket få timer efter »harmløst« Instagram-opslag
Den danske sportsvirksomhed Ascendic havde ikke regnet med at en donation til Gerlev Idrætshøjskole skulle ende med at koste dem 10.000 kr. om dagen.
Virksomheden Ascendic havde næppe forestillet sig det mareridt, der skulle udspille sig, da man d. 18. maj lagde et billede op på sin Instagram-profil af tre unge mennesker fra Gerlev Idrætshøjskole med gule og blå balloner i baggrunden og hashtagget ”Ukraine”
Få timer efter var virksomhedens stiftere nemlig låst ude af deres Meta-konto, som både indeholder Ascendics Instagram- og Facebook-profil.
Et hackerangreb, som indtil videre har kostet virksomheden mange tusinde kroner.
Det fortæller den ene af Ascendics stiftere, William Pallesen.
»Da vi blev klar over, at vi var blevet hacket, skyndte vi os ind for at spærre vores kort, for vi har hørt om andre virksomheder, der har mistet op mod en kvart million på den her type angreb,« siger han.
Ascendic, der sælger træningsudstyr til hjemmebrug, blev opmærksomme på angrebet, da William Pallesen fik et opkald fra virksomhedens reklameafdeling om, at alle annoncer og reklamer var blevet slettet og at der ikke længere var nogle aktive reklamer på profilerne.
»Vi har stadig ikke adgang til vores profiler her mere end ti dage efter, så vi er der nu, hvor vi overvejer om vi bare skal starte helt forfra. Vi mister enormt meget omsætning lige nu,« fortæller William Pallesen.
Helt konkret taber Ascendic lige nu ca. 10.000 kr. om dagen indtil stifterne igen får adgang til virksomhedens konti.
William Pallesen er imidlertid ikke i tvivl om, at hackerangrebet skyldes et »harmløst« Instagram-opslag, hvor Ascendic tilsluttede sig den store gruppe af danske virksomheder, der i løbet af de seneste måneder har støttet Ukraine på den eller anden måde efter udbruddet af krig.
»Det giver ikke nogen mening, hvis det skulle være en tilfældighed. Og jeg kan heller ikke se, hvordan en hacker lige skulle blive opmærksom på vores virksomhed, for så stor er vores profil heller ikke - opslaget har kun 13 likes,« siger han.
Opslaget var en annoncering af virksomhedens samarbejde med- og donation til Gerlev Idrætshøjskole, hvor Ascendic sponsorerede elever på skolens motionsdag ved at donere penge for hver kilometer gået. Pengene gik til ukrainere gennem Dansk Flygtningehjælp.
Ascendic er langt fra den eneste danske virksomhed, der har været udsat for et cyberangreb, og nu har et nyt sæt EU-regler ved navn NIS2 opsat en række strenge krav til cybersikkerheden hos hundredtusindvis af europæiske virksomheder.
Krav, som samlet set vil give danske virksomheder en ekstraregning i 2025 på mere end 2,5 mia. kr.