Arla hæver mælkeprisen til det højeste niveau nogensinde
Arla Foods hæver nu mælkeafregningen til det højeste niveau nogensinde. Alligevel skruer landmændene ned for produktionen.
Mejerikoncernen Arla hæver salgspriserne i ekspresfart, hvilket nu udmønter sig i den højeste mælkeafregning til landmændene nogensinde.
Arla hæver i morgen, onsdag, mælkeafregningen til landmændene med yderligere 37,2 øre pr. liter. Der er tale om det i særklasse største enkeltstående løft af mælkeafregningen nogensinde, og det kommer på toppen af en stribe andre markante forhøjelser.
Samlet set er mælkeafregningen på lidt over et år steget 60 pct. til omkring 3,85 kr. pr. liter. Inklusive en række tillæg sniger literprisen sig op over 4 kr. – et niveau der aldrig tidligere er set.
Andelsselskabet Arla er ejet af mælkeproducenterne, og størstedelen af indtjeningen strømmer direkte gennem selskabet og videre ud til landmændene i form af betaling for deres leverancer af råmælk. Løftet i mælkeafregningen afspejler dermed et tilsvarende løft af Arlas salgspriser til detailhandlen i blandt andet Danmark. Her er prisen på frisk mælk i supermarkederne de seneste måneder steget til det højeste niveau nogensinde.
Det ville være nærliggende at tro, at de høje priser fik landmændene til at skrue op for produktionen af mælk. Men det er på ingen måde tilfældet. Tværtimod er produktionen af mælk fortsat vigende i både EU, Storbritannien, USA, New Zealand og Australien, hvilket er en af de primære årsager til den opadgående prisspiral.
Landmændene vælger at træde på bremsen, fordi deres omkostninger til især foder og energi er steget så hurtigt, at det i vid udstrækning har udhulet gevinsten fra den hastigt stigende mælkeafregning.
Situationen er uden fortilfælde. Markante forhøjelser af mælkeafregningen får sædvanligvis landmændene til at øge leverancerne af mælk i løbet af få måneder. Herefter vil det stigende udbud køle markederne ned og få priserne til at falde.
Det ser ikke ud til at ske denne gang. Mere og mere tyder dermed på, at det i stedet er efterspørgselskurven, der kommer til at knække og tvinge priserne ned.
På et tidspunkt vil detailpriserne passere smertegrænser, hvor større grupper af forbrugere vender ryggen til køledisken og eksempelvis udskifter mælk med vand.