Erhverv

Mærsk-chef om genåbningen af Shanghai: »I værste fald forlænger det flaskehalsene«

Shanghai er på vej ud af lockdown, og det kan føre til en syndflod af containere med kurs mod de pressede havne i USA og Europa. Men de dystre økonomiske udsigter er den store joker.

Artiklens øverste billede
Rederier og virksomheder beder til, at de undgår en gentagelse af det logistiske kaos, der blev skabt, da pandemien fik styret til at lukke de kinesiske havne ned. Her ses containerhavnen i Shanghai. Foto: Qilai Shen/Bloomberg

Det kan i værste fald skabe en ketchupeffekt af varer, der vælter ud af Kina og forlænger flaskehalsene i forsyningskæden, når Shanghai så småt åbner op efter flere måneders omfattende lockdown.

Men ingen ved reelt, hvad konsekvensen bliver, lyder vurderingen fra Mærsks chef i Asien og en analytiker.

Derfor holder rederier og virksomheder vejret og beder til, at de undgår en gentagelse af pandemiens kaos, hvor nedlukninger i Kina satte gang i de flaskehalse, som stadig plager verdens havne knap to år senere.

»Usikkerheden er tæt på total. Det er ekstremt uklart, hvilken retning det kommer til at gå i. Vi får svaret de næste par uger, men lige nu er det meget svært at forudse,« siger Lars Jensen, partner i konsulenthuset Vespucci Maritime.

A.P. Møller-Mærsk er en stor spiller på det kinesiske fragtmarked og har derfor en god føling med, hvordan tingene ser ud på jorden. Men rederiet mener også, at situationen er meget uforudsigelig lige nu.

»Jeg forventer umiddelbart ikke, at der kommer en kæmpe ketchupeffekt. Men det er ret svært at spå om i øjeblikket, fordi der sker så mange ting globalt, som kan have indflydelse på verdenshandlen,« siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen, operationel chef for Mærsk i Asien.

Ifølge konsulenthuset Vespucci Maritime er der kort fortalt tre scenarier for genåbningen, som kommer få måneder før den traditionelle højsæson på containermarkedet i efteråret.

Enten vælter lasten ud i en stor klump, når fabrikkerne i Shanghai-området kommer tilbage på fuld kraft, og det igen bliver nemmere for lastbilchaufførerne at fragte containerne ud til havnene.

Eller også sker der ingenting, fordi virksomhederne holder igen med at bestille nye varer på grund af udsigten til mindre købelyst hos forbrugerne, som er blevet forskrækkede af inflation og krigen i Ukraine.

Det tredje og sidste scenarie er, at Shanghai lynhurtigt ryger ind i en ny nedlukning, fordi smitten stiger.

»Problemet er, at Shanghai er et sort hul for information. Det er meget svært at få hård fakta. Men på en måde er den største usikkerhed slet ikke i Kina, men tilbage i Europa og USA, hvor ingen ved, hvordan forbrugerne kommer til at opføre sig,« siger analytiker Lars Jensen.

I brede træskolængder er det på ingen måde godt. Der er stadigvæk enorme problemer med flaskehalse.

Lars Jensen, analytiker og partner, Vespucci Maritime

Kina lukkede ned for Shanghai i slutningen af marts, da omikronvarianten for alvor begyndte at sprede sig. Men i modsætning til nedlukningerne i begyndelsen af pandemien fik havnen lov til at holde åbent.

Det viser ifølge Mærsk, at Kina har taget ved lære af de hårde nedlukninger af havnene i 2020. Dengang lukkede havnene helt ned, og da de genåbnede, væltede containerne ud og oversvømmede den globale forsyningskæde.

Da problemerne var værst kort før jul 2021, lå op til 80 skibe i kø ud for havnen i Long Beach på den amerikanske vestkyst.

Anne-Sophie Zerlang Karlsen er operationel chef for Mærsk i Asien. Foto: Renate Beense

Så galt går det næppe denne gang, vurderer Anne-Sophie Zerlang Karlsen, som selv bor i Shanghai.

»Jeg forudser på ingen måde, at der kommer en prop i hele forsyningskæden, som vi så sidst. Jeg vil sige, at i værste fald forlænger genåbningen flaskehalsene med et par måneder. Men det er ikke noget, der pludselig får det hele til at eksplodere,« siger hun.

»Der er andre og større kræfter i verden lige nu, som får mere indflydelse på, hvordan tingene kommer til at udvikle sig,« siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen.

Mærsk vurderer, at rederiets aktiviteter i Shanghai kan køre for fuld damp inden for et par måneder, hvis der bliver åbnet helt op, og genåbningen i øvrigt ikke fører til en stigning i smitten med nye lockdowns til følge.

Det er forsigtigt gode nyheder for virksomheder, som har kæmpet med høje fragtrater og store forsinkelser i snart to år.

Der er nemlig fortsat store flaskehalse i havnene i Europa og USA, og derfor er en syndflod af kinesiske containere med kurs mod Long Beach, Rotterdam og Hamborg det sidste, forsyningskæderne har brug for.

»Du kan finde steder hvor det er blevet bedre, og steder hvor det er blevet værre. I brede træskolængder er det på ingen måde godt. Der er stadigvæk enorme problemer med flaskehalse,« siger Lars Jensen.

Han peger på, at de fortsatte forsinkelser kombineret med den nye økonomiske usikkerhed sætter virksomhederne i et svært dilemma.

De lange leveringstider betyder, at de allerede nu skal til at bestille varer hjem til julehandlen. Men risikoen for en nedtur gør, at det langtfra er sikkert, at forbrugerne vil købe lige så mange julegaver i år som sædvanligt.

»De skal begynde at bestille og sende julevarerne allerede, hvis de tror på, at forbruget holder. Og så får vi et boom af last ud af Kina. Men hvis de læser forkert, har du et bjerg af varer på vej, som ingen vil købe,« siger Lars Jensen fra Vespucci Maritime.

Prisen for at fragte en container ud af Shanghai er steget de seneste tre uger i træk efter at være faldet støt fra årets begyndelse.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.