Erhverv

SAS kæmper for at gennemføre redningsplan: Sådan er du dækket, hvis flyselskabet går konkurs

Ifølge Forbrugerrådet Tænk kan især den måde, du har betalt for din rejse, få betydning for, hvordan du er dækket ved eventuel konkurs.

Artiklens øverste billede
SAS tabte i første halvår af 2021/2022 knap 3 mia. kr. efter skat. Akrivfoto

Den svenske stat har klappet pengekassen i og afvist at tilføre yderligere kapital til det kriseramte luftfartsselskab SAS, der har den danske og svenske stat som hovedaktionær.

Herhjemme er regeringen fortsat ikke klar med en melding om, hvorvidt den danske stat vil bakke op om selskabets spareplan, SAS Forward, og tilføre SAS frisk kapital. Derved risikerer det skandinaviske flyselskab at skulle sparke sin redningsplan til hjørne og i værste tilfælde dreje nøglen om.

Ifølge Vagn Jelsøe, chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk, stiller det forbrugerne i en usikker situation, fordi de rejsende ikke ved, om de er købt eller solgt. Alligevel opfordrer han til, at man bevarer roen og ikke gå i panik, selv hvis SAS står for flyrejsen i sommerferien eller en weekendtur i efteråret.

»Som forbruger skal man have ro i maven og vente på mere præcise udmeldinger fra SAS, selv om fremtiden virker usikker. Hvis selskabet går konkurs, kan det være, at kundegrundlaget bliver købt af andre større selskaber eller ligende. Det forekommer ofte, og derfor skal man heller ikke styrte ud og panikke, hvis det skulle ske,« siger Vagn Jelsøe.

SAS har siden februar i år forsøgt at spare 7,5 mia. svenske kr. og reducere sin gæld ved at rejse ny kapital. Det er sket som en del af redningsplanen, men ifølge selskabet er det endnu ikke lykkes at komme i mål med SAS Forward.

I forbindelse med SAS’s halvårsregnskab for 2021/2022 udtalte direktør Anko van der Werff, at »det ikke kan afvises, at SAS kan være ude af stand til at indfri sine forpligtelser på lange bane«.

Siden har der også været rygter om, at udenlandske investorer er interesseret i at overtage det kriseramte selskab, men det er endnu ikke bekræftet.

Vagn Jelsøe fortæller, at der er flere veje af gå, hvis SAS skulle ende i konkurs eller rekonstruktion som følge af den økonomiske krise. Det er nemlig muligt både at søge hjælp på flere måder. Det kan f.eks. ske gennem Rejsegarantifonden eller ens egen bank eller forsikringsselskab.

»Hvis du er i Danmark, og dit flyselskab går konkurs, inden du kommer afsted, er der en selvrisiko på 1.000 kr. i Rejsegarantifonden. Det kræver også, at der er penge i fonden, men det har ikke tidligere været noget problem. Det kan det dog gå hen at blive med SAS, fordi det er det suverænt største selskab på det danske marked,« siger Vagn Jelsøe, der fortæller, at Rejsegarantifonden i øjeblikket råder over 100 mio. kr.

Derfor er den sikre vej ifølge chefkonsulenten også at søge gennem sin bank, hvis man har betalt flybiletten med et internationalt betalingskort.

»Hvis du har købt din flybillet med et Mastercard eller tilsvarende internationalt betalingskort indeholder det en konkurssikring, der ikke har nogen selvrisiko. Det kloge er derfor at søge den vej, hvis SAS er så uheldig at gå konkurs. Ligesom det kan være en gå idé at købe rejsen med et internationalt betalingskort, hvis man overvejer at købe en billet med SAS,« siger chefkonsulenten og tilføjer:

»Spørgsmålet er så bare, hvilken sommerferie man så får. Når man skal ud at købe billet hos et andet selskab og med kort tid, kan det jo blive dyrere.«

I et skriftligt svar har finansminister Nicolai Wammen oplyst, at regeringens endelige svar omkring eventuelt kapital til SAS er klar i midten af juni.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.